کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  سه‌‌شنبه، ۴ اردیبهشت‌‌ماه ۱۴۰۳ | Tuesday, April 23, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

رانندگی در شانه خاکی

  چه زمانی مجاز به رانندگی در شانه‌ی جاده هستیم؟  

 شنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸:۴۶|

شانه&zwnjی جاده&zwnjها و بزرگراه&zwnjها به عنوان مسیر اضطراری خودروهای امنیتی یا امدادی طراحی شده است که ورود خودروهای معمولی به این مسیر نیز در شرایط خاص، مجاز خواهد بود.

تعریف هر فرد از رانندگی متفاوت است ولی می&zwnjتوان گفت تقریباً همه&zwnjی راننده&zwnjها حس مشترکی نسبت به ترافیک دارند. با این وجود راهکارهای تمام رانندگان جهت رهایی از ترافیک، یکسان نیست. برخی رانندگان در مسیر خود می&zwnjمانند و سعی دارند که ترافیک روان را حفظ کنند. اما برخی دیگر علاج ترافیک را در عبور از شانه جاده&zwnjها و بزرگراه&zwnjها می&zwnjبینند.

باید بدانیم که شانه جاده یا مسیر خط کشی اضطراری برای عبور خودروهای معمولی ساخته نشده است. در واقع نباید برای سبقت گرفتن و یا اضافه کردن یک مسیر بیشتر جهت کاهش ترافیک (به&zwnjصورت آزادانه) از شانه جاده استفاده کرد. تقریباً قوانین راهنمایی و رانندگی تمام کشورها در این مورد مشترک است و شانه جاده فقط جهت استفاده از خودروهای مشخص مانند آمبولانس، آتش&zwnjنشانی، پلیس یا شرایط اضطراری مشخص ایجاد شده است. در روزهای پرتردد، که مسافران و خودروها در جاده&zwnjها بیشتر از همیشه وجود دارند، بارها حرکت یک خودرو به شانه جاده و حتی شانه خاکی را در ترافیک مشاهده کرده&zwnjایم؛ به محض ورود یک خودرو به شانه، معمولاً در عرض چند ثانیه خودروهای بیشتری به این مسیر غیرقانونی وارد می&zwnjشوند. باید توجه داشت که در صورت عبور خودروهای معمولی در مسیر اضطراری شانه جاده، عبور و مرور آمبولانس&zwnjها که احتمالاً جان انسان&zwnjها به آن وابسته است، مختل می&zwnjشود.

ورود به شانه جاده در تمام شرایط ممنوع نیست. مثلاً در صورت خرابی خودرو، توقف در این مسیر مجاز است تا عبور و مرور در جاده با مشکل مواجه نشود. در برخی کشورها در صورت ترافیک سنگین، راهنمایی و رانندگی معمولاً در تابلوهای ترافیکی LED مجاز بودن حرکت خودروها در این مسیر اضطراری را اعلام می&zwnjکنند تا با ایجاد یک مسیر بیشتر، ترافیک روان&zwnjتر شود.

به&zwnjطور کلی وجود خودروهای معمولی فقط در شرایط خرابی و اضطراری در شانه خاکی مجاز است و درغیر این&zwnjصورت فقط با مجوز مراجع قانونی می&zwnjتوان از این مسیر استفاده کرد. حرکت غیرمجاز در شانه جاده در هر کشور با جریمه&zwnjهای مختلف روبرو می&zwnjشود. در ایالت&zwnjهای مختلف آمریکا، از جریمه&zwnjی مالی تا زندان و حتی تعلیق یا ابطال گواهینامه برای رانندگان متخلف در نظر گرفته شده است.

ک وکیل امریکایی، که وکالت رانندگان متخلف زیادی در ایالت ویرجینیا را برعهده داشته است، می&zwnjگوید:

معمولاً قاضی&zwnjها با رانندگان در مورد ترافیک و خسته&zwnjکننده بودن آن همدردی دارند و همه&zwnjی ما وسوسه شدن جهت ورود به شانه اضطراری جاده را تجربه کرده&zwnjایم. اما باید بدانیم که باید قوانین رعایت شوند. پرونده&zwnjهای زیادی در این مورد داشته&zwnjام که برخی از آن&zwnjها به&zwnjدلیل اتهامات بیش از اندازه کاملاً از جریمه معاف شده&zwnjاند و بعضی&zwnjها هم با جریمه&zwnjهای 50 تا 100 دلاری مرخص شده&zwnjاند.

 بدون شک قوانین راهنمایی و رانندگی در ایران با بندهای مختلف و مفصل، تفاوت چندانی با کشورهای توسعه یافته ندارد؛ ولی عدم سخت&zwnjگیری در اجرا و رعایت آن توسط رانندگان، باعث می&zwnjشود که برخی افراد از انواع مسیرهای اضطراری و یا خط ویژه&zwnjی اتوبوس و آمبولانس عبور کنند. این موارد به&zwnjحدی رسیده است که حتی برخی از رانندگان در جاده&zwnjهای کوهستانی برون شهری در شانه&zwnjی خاکی جاده&zwnjها حرکت می&zwnjکنند.

در پایان و جمع&zwnjبندی این مطلب باید گفت که شانه&zwnjی جاده&zwnjها و بزرگراه&zwnjها فقط جهت استفاده از خودروهای خاص امنیتی و امدادی طراحی شده است. خودروهای معمولی به&zwnjجز شرایط اضطراری (خرابی یا دستور افسران راهنمایی و رانندگی) مجاز به استفاده از آن نیستند.


 

رانندگي در شانه خاکي

آموزشگاه | علمی

کد محتوا: ۱۱۰۶

ارسال: شنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸:۴۶

به روز شده: شنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸:۴۶

کلید واژه‌‌ها: شانه -خاکی جاده -ترافیک - اظطرار

نوع: آموزشگاه

موضوع: علمی

فرستنده: برنامه ریزی آموزشگاه رانندگی هنگام

منبع: سایت زومیت

پیوند:

بازدید: ۱۲۳۱

زبان: پارسی

(۱ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی