کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  پنج‌‌شنبه، ۶ اردیبهشت‌‌ماه ۱۴۰۳ | Thursday, April 25, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

آگاهی نسبت به علائم یک نقص فنی خطرناک

دلیل صدای زوزه چرخ ها در سرعت بالا

  شاید تابحال برایتان پیش آمده است که در حین رانندگی با سرعت بالا، ناگهان از چرخ های خودوریتان صدایی زوزه مانند به گوشتان می رسد. اگر راننده ای باشید که از دلایل صداهای مختلف خودرو آگاه نباشید، این سوال برایتان پیش می آید که دلیل این صدای زوزه به هنگام رانندگی در سرعت بالا چه چیزی است.  

 چهارشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰:۲۵|

در این مقاله قصد آن را داریم تا به بررسی دلیل ایجاد صدای زوزه از چرخ ها به هنگام رانندگی در سرعت بالا بپردازیم. با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

بلبرینگ خودرو چه قطعه ای است؟
بلبرینگ از ترکیب دو واژه ball  و bearing تشکیل شده است که در زبان فارسی به معنای یاتاقان توپی است. حتما به این نکته توجه کرده اید که چگونه اجسام سنگین وزن و بزرگ، خودروها و کامیون ها و سایر وسایل سنگین بر روی چرخ ها به نرمی حرکت می کنند. این اجسام و وسایل سنگین با کمک وسیله ای به نام بلبرینگ به حرکت درمی آیند. اگر از بلبرینگ استفاده نشود، علاوه بر این که اجسام به سختی به حرکت در می آیند، سبب ساییدگی و اصطکاک بسیار زیاد آن ها نیز می شود که در زمان کوتاهی نیاز به تعویض پیدا می کنند. بلبرینگ از اجزایی شامل، قفسه، کاسه نمد فلزی، رینگ داخلی، رینگ خارجی و ساچمه ها تشکیل شده است.

دلیل صدای زوزه چرخ ها
حال می خواهیم بگوییم خرابی بلبرینگ چرخ ها سبب ایجاد صدایی زوزه مانند از آن ها می شود که به ویژه در سرعت های بالا این صدا بیشتر به گوش می رسد. علاوه بر ایجاد صدای زوزه مانند، مشکلات رایجی که از خرابی بلبرینگ ناشی می شود شامل لق زدن چرخ ها و قفل شدن آن ها و در بدترین حالت ممکن می تواند سبب باز شدن و در رفتن چرخ های خودرو شود که می تواند حوادث و سوانح جبران ناپذیری را به بار آورد.

نشانه های خرابی بلبرینگ
برای خرابی بلبرینگ دو نشانه مهم وجود دارد. نخست این که به هنگام رانندگی احساس لرزش فرمان می کنید. دومین نشانه که بیشتر قابل اطمینان است، همان صدای زوزه مانند است که در سرعت های بالا بیشتر مشهود است. این صدا که غیر معمول و ناهنجار است به صورت ممتد شنیده می شود و همانند چیزی است که در چرخ ها گیر کرده است و وقتی سرعت خودرو بیشتر می شود، صدای آن هم بیشتر و تندتر می شود.

نکات قابل توجه برای جلوگیری از خرابی زودهنگام بلبرینگ ها
۱- به محض رسیدن به دست اندازها و سرعت گیرها سعی کنید سرعت خود را کاهش دهید. حرکت از روی دست اندازها و سرعت گیرها با سرعت زیاد سبب خرد شدن بلبرینگ ها می شود.

۲- به هنگام خرید بلبرینگ به جنس و کیفیت آن دقت کنید. اگر بلبرینگ استاندارد نبوده و کیفیت لازم را نداشته باشد، خرابی زودهنگام آن قابل پیش بینی است.

۳- به رانندگان توصیه می شود که پس از هر ۵ هزار کیلومتر کارکرد خودرو، چرخ ها را جک زده و آن ها را بچرخانید. اگر در این هنگام چرخ ها صدا داشته و یا لق شده باشند، بلبرینگ آن ها خراب شده است و یا به اصطلاح بلبرینگ خرده شده است.
 
جمع بندی
پس دانستیم که دلیل ایجاد شنیدن صدای زوزه از چرخ ها در سرعت بالا، خرابی یا به اصطلاح خرد شدن بلبرینگ چرخ هاست. از این رو تاکید می شود که به هنگام رانندگی به ویژه در سرعت های بالا اگر چنین صدایی به گوشتان رسید، بلافاصله خودرو را در کناری متوقف کنید و به بررسی بلبرینگ چرخی که صدا از آن ایجاد شده است بپردازید. زیرا ممکن است عدم توجه به خرابی این قطعه، علاوه بر پیامدهایی از جمله لق شدن و یا قفل شدن چرخ ها، در رفتن آن ها را نیز موجب شود که در این صورت حوادث جبران ناپذیری ایجاد می شود که تنها با یک بررسی و تعویض به موقع بلبرینگ جلوی این گونه حوادث را می توان گرفت.


 

آگاهي نسبت به علائم يک نقص فني خطرناک

دليل صداي زوزه چرخ ها در سرعت بالا

مقاله | آموزشی

کد محتوا: ۲۲۸۲

ارسال: چهارشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰:۲۵

به روز شده: چهارشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰:۲۵

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، چرخ خودرو، دلیل صدای زوزه چرخ ها در سرعت بالا

نوع: مقاله

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: خودرونویس

پیوند:

بازدید: ۵۷۹

زبان: پارسی

(۲ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی