کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  شنبه، ۱ اردیبهشت‌‌ماه ۱۴۰۳ | Saturday, April 20, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

فرمان (غربیلک)

  برای یک رانندگی درست و اصولی باید فرمان را به شکل صحیح در دست گرفته و تسلط بیشتری داشته داشته باشید. هر چه تسلط بیشتری بر روی فرمان داشته باشید، مهارت شما در رانندگی افزایش پیدا خواهد کرد.  

 شنبه، ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲:۰۳|

بعد از این که ماشین به راه افتاد باید بتوانید آن را نگه دارید. برای نگه داشتن ماشین باید ابتدا ترمز را فشار دهید، بعد از آن که سرعت به زیر ۱۵ کیلومتر رسید، پای چپ خود را بر روی کلاچ گذاشته و دنده را خلاص کنید.

استفاده از دنده معکوس
اگر در سرعت بالایی رانندگی می‌کنید و به هر دلیلی مجبور هستید سرعت خود را کم کنید، باید از شماره دنده کم کنید. برای مثال اگر با دنده ۳ حرکت می‌کنید و سپس سرعت خود را کم کردید، باید کلاچ را تا انتها فشار داده و دنده را از ۳ به ۲ تغییر دهید، به این عمل دنده معکوس گفته می‌شود. در واقع به تغییر وضعیت دنده‌ها به شماره کمتر دنده معکوس می‌گویند. اگر جای دنده‌ها را به خوبی نمی‌دانید نگران نباشید چرا که بعد از مدتی تمرین کردن جای دنده‌ها را به خوبی یاد خواهید گرفت.

گردش به راست
گردش به راست یکی از موقعیت‌هایی است که در رانندگی بسیار پیش می‌آید. برای ورود به کوچه‌ها و یا برای پارک کردن از گردش به راست استفاده می‌شود. قبل از چرخیدن به راست باید مطمئن شوید که ماشین به جدول برخورد نمی‌کند. برای این که مطمئن شوید به مانع برخورد نمی‌کنید، ۲ متر مانده به پیچیدن، به اندازه نیم دور فرمان را به سمت چپ بچرخانید و بعد از این که به طور تقریبی داشبورد از جدول عبور کرد، فرمان خودرو را به سمت راست بچرخانید. البته توجه کنید که در هنگام چرخاندن فرمان به سمت چپ، ماشینی عبور نکند.

دور زدن
یکی دیگر از مهارت‌هایی که در آموزش رانندگی باید به آن توجه کنید دور زدن است. دور زدن در خیابان‌های عریض و خیابان‌های کم عرض با هم متفاوت است. برای دور زدن در خیابان‌های عریض از دور تک فرمان استفاده می‌شود در حالی که برای دور زدن در خیابان‌های کم عرض باید از دور دو فرمان استفاده کنید. برای شروع می‌توانید دور زدن را در خیابان‌های عریض شروع کنید و بعد از این که به مهارت خوبی در این زمینه رسیدید، به سراغ یادگیری دور زدن در خیابان‌های کم عرض بپردازید.

در ادامه مطلب دور زدن تک فرمان و دو فرمان را به طور کامل آموزش داده‌ایم:

دور تک فرمان
اگر خیابانی که قصد دارید در آن دور بزنید، عریض است، با یک دور چرخیدن دور زدن شما تکمیل خواهد شد. برای این کار سرعت خود را به آرامی کم کرده و در سمت راست خیابان بایستید. راهنمای چپ را زده و فرمان را به سمت چپ و تا انتها بچرخانید.

دنده را در دنده ۱ قرار داده و حرکت کنید. بعد از این دور شما تکمیل شد و قبل از این که وارد لاین مخالف شوید، فرمان را راست کنید تا ماشین راست شده و در لاین اصلی خود قرار بگیرد. در این نوع دور زدن خیابان عریض است و شما تنها با یکبار چرخاندن فرمان می‌توانید دور زدن خود را تکمیل کنید.

دور دو فرمان
اگر خیابان مورد نظر شما عرض کمی داشته باشد، برای دور زدن باید از دور دو فرمان استفاده کنید. برای این که بتوانید دور دو فرمان بگیرد ابتدا باید سرعت خود را کم کرده و در نهایت در سمت راست خیابان بایستید. بعد از آن باید راهنمای چپ را زده و فرمان را به سمت چپ بچرخانید، دنده را در حالت دنده ۱ قرار داده و حرکت کنید.

آن قدر بروید تا به طرف دیگر خیابان برسید، بعد از آن باید دنده عقب بگیرد. برای این کار ابتدا کلاچ را تا انتها نگه داشته و سپس دنده را در حالت عقب قرار دهید. راهنمای سمت راست را زده و فرمان را به سمت راست بچرخانید و در حالی که به پشت نگاه می‌کنید تا نیمه خیابان به عقب بروید.

بعد از رسیدن به نیمه خیابان، ماشین صاف نیست و در حالت چرخیده قرار دارد. در این حالت دوباره کلاچ را تا انتها نگه داشته و دنده را در حالت دنده ۱ قرار دهید. فرمان را به سمت چپ چرخانده و در حین حرکت فرمان را صاف کنید تا ماشین در مسیر درست قرار بگیرد. بعد از این که ماشین در لاین درست قرار گرفت به مسیر خود ادامه دهید.

آموزش رانندگی در ترافیک (حرکت در ترافیک)
یکی از موقعیت‌هایی که تمام رانندگان در آن قرار می‌گیرند و باید نحوه رانندگی در آن موقعیت را یاد بگیرند، حرکت در ترافیک است. به این حرکت معمولا حرکت آهسته، حرکت سانتی متری و یا حرکت لاک پشتی گفته می‌شود. برای حرکت در ترافیک، باید با دنده یک حرکت کنید.

کلاچ را تا انتها فشار داده و دنده را در حالت دنده ۱ قرار دهید، با فشار ثابت پدال گاز را فشار دهید، و سپس به آرامی کلاچ را تا نیمه بالا بیاورید. در این حالت به طور همزمان هر دو پای شما درگیر خواهد بود، یکی از پاها درگیر کلاچ و دیگری بر روی گاز قرار خواهد داشت. به محض این که کلاچ را بالا بیاورید، ماشین به آرامی شروع به حرکت می‌کند. حرکت آرام ماشین در حالت نیم کلاچ را حرکت لاک پشتی می‌گویند. قرار گرفتن کلاچ در حالت نیمه را نیم کلاچ می‌گویند. شما می‌توانید با مراجعه به بخش آموزش دنده درگیر این مهارت را یاد بگیرید.


 

فرمان (غربيلک)

مقاله | آموزشی

کد محتوا: ۳۴۰۷

ارسال: شنبه، ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲:۰۳

به روز شده: شنبه، ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲:۰۳

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، فرمان غربیلک، دنده معکوس، گردش به راست، دور تک فرمان، دور دو فرمان

نوع: مقاله

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: بست سوال

پیوند:

بازدید: ۱۱۳۳

زبان: پارسی

(۲ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی