کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  جمعه، ۳۱ فروردین‌‌ماه ۱۴۰۳ | Friday, April 19, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

تعویض پلاک چه خودروهایی ممنوع است؟

  خودروهای بی‌اصالت، خودروهای تصادفی غیرقابل‌تعمیر، خودروهای فاقد ایمنی، خودروهای دوتکه و خودروهای توقیفی قابل شماره‌گذاری نیستند.  

 دوشنبه، ۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱:۴۷|

رییس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور در گفتگوی اخیر خود، از ممنوعیت تعویض پلاک خودروهای دوتکه خبر داد. براساس قانون، خودروهای بی‌اصالت، خودروهای تصادفی غیرقابل‌تعمیر (با آسیب بیش از ۶۰ درصد)، خودروهای فاقد ایمنی، خودروهای دوتکه و خودروهای توقیفی و هر خودرویی که از افراد ممنوع‌المعامله خریداری شده باشد، قابل شماره‌گذاری نیستند.

خودروی دوتکه به خودروهایی گفته می‌شود که به سبب تصادفات سنگین و سوانح رانندگی شدید، بخش‌های عمده و اصلی آن‌ها تعویض شده است. البته این تعویض معمولاً به‌صورت غیرقانونی و از طریق خودروهای سرقتی انجام می‌شود و به همین خاطر، قانون ممنوعیت تعویض پلاک خودروهای دوتکه از سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید.

زمانی که یک خودرو به‌حدی دچار آسیب شود که دیگر نتوان قسمت‌های مختلف آن را تعمیر کرد، بخش غیرقابل‌تعمیر از خودرو جدا شده و با قسمت سالم از خودروی دیگری (که معمولاً تصادفی و سرقتی است)، تعویض می‌شود. به همین خاطر به آن خودروی دوتکه گفته می‌شود. پس از اعمال اصلاحات و رنگ‌زنی، خودروی دوتکه به‌عنوان یک خودروی سالم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تجارت خودروهای دوتکه، یک معامله پرسود در حوزه خودرو به حساب می‌آید، هرچند نقل‌وانتقال آن‌ها غالباً با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شود. دلیل این است که اصالت خودروها با تعویض ارکان اصلی (شاسی، اتاق یا موتور) زیر سؤال رفته و تناقض‌هایی در مدارک آن‌ها به وجود می‌آید. ناگفته نماند که خودروهای دوتکه فاقد ایمنی لازم بوده و کاربرد آن‌ها به غیر از زیان‌های مالی، خطرات جانی و مرگباری را به‌همراه دارد.

البته قانون ممنوعیت تعویض پلاک خودروهای دوتکه به غیر از محافظت از جان و مال افراد به دلایل دیگری نیز وضع شده است. صدور جواز برای پلاک‌گذاری این خودروها، موجب ترغیب دلالان به سرقت خودروها شده و بدین ترتیب بازار خودروهای سرقتی رونق می‌گیرد که چنین پیامدی به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست. با تکه‌تکه کردن خودروها و جوش‌دادن آن‌ها به یکدیگر، احتمال یافتن خودروهای سرقتی عملاً به صفر می‌رسد.

بنابراین منع شماره‌گذاری خودروهای دوتکه راهکاری عالی برای حل مشکلات فوق در نظر گرفته می‌شود و اما در مورد خودروهایی که دچار تصادف‌های سنگین شده‌اند و امکان تعمیر اتاق آن‌ها وجود ندارد، مالک می‌تواند با همکاری پلیس راهور، مجوز تعویض اتاق را دریافت کرده و پس از مراجعه به کمپانی سازنده، نسبت به خرید اتاق جدید اقدام کند.


 

تعويض پلاک چه خودروهايي ممنوع است؟

خبر | اجتماعی

کد محتوا: ۳۴۷۹

ارسال: دوشنبه، ۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱:۴۷

به روز شده: دوشنبه، ۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱:۴۷

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، تعویض پلاک

نوع: خبر

موضوع: اجتماعی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: digiato

پیوند:

بازدید: ۲۲۳

زبان: پارسی

(۱ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی