مهم‌ترین تفاوت بزرگراه و آزاد راه

بعد از معرفی بزرگراه و آزاد راه، در ادامه به بررسی مهم‌ترین تفاوت بزرگراه و آزاد راه خواهیم پرداخت:

مهم‌ترین تفاوت بزرگراه و آزاد راه

بعد از معرفی بزرگراه و آزاد راه، در ادامه به بررسی مهم‌ترین تفاوت بزرگراه و آزاد راه خواهیم پرداخت:

شنبه، ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸:۴۸
  • از تردد کنندگان در مسیر آزد راه‌ها، عوارض دریافت می‌شود؛ اما در بزرگراه‌ها عوارضی وجود نداشته و هیچ کس حق دریافت عوارض در بزرگراه‌ها را ندارد.
  • رنگ تابلوهای به کار رفته در آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها با هم متفاوت است. به این صورت که در تمامی بزرگراه‌ها تابلوهای به کار رفته به رنگ سبز هستند، ولی تابلوهای به کار رفته در آزاد راه‌ها به رنگ آبی می‌باشند.
  • سومین تفاوت بزرگراه و آزاد راه در این است که در تمام آزاد راه‌ها شانه‌ای به عرض ۳ متر در هر دو طرف مسیر وجود دارد که به آن شانه خطر می‌گویند. در بزرگراه‌ها این شانه خطر وجود ندارد.
  • تفاوت دیگر آزاد راه و بزرگراه در این است که به‌جای تردد از آزاد راه می‌توان از مسیرهای جایگزین دیگری برای رسیدن به مقصد استفاده کرد؛ اما این امکان در بزرگراه‌ها وجود ندارد.
  • پنجمین تفاوت بزرگراه و آزاد راه در این است که در آزاد راه‌ها، هیچ دور برگردانی وجود ندارد و تنها راه چاره این است که از راه‌های فرعی و یا زیرگذرها و روگذرها استفاده کنید. اما در بزگراه‌ها این امکان وجود دارد و در طول مسیر بزرگراه‌ها دوربرگردان‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای تغییر مسیر، از آن‌ها استفاده کنید.
  • همان طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین تفاوت بزرگراه و آزاد راه این است که در آزاد راه‌ها تقاطع همسطح وجود ندارد و تمام تقاطع‌ها غیر همسطح هستند. در صورتی که در بزرگراه‌ها تقاطع‌های همسطح هم دیده می‌شوند.

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...