کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  پنج‌‌شنبه، ۶ اردیبهشت‌‌ماه ۱۴۰۳ | Thursday, April 25, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

جلوگیری از بروز سوانح رانندگی

  در اینجا ۷ راهکار برای ارتقاء امنیت رانندگی در جاده ها ارائه می شود.  

 دوشنبه، ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰:۳۹|

آیا میدانید حدود 90 درصد از تصادفات به علت خطای انسانی رخ می دهد!؟

هیچکدام از ما نمی خواهیم از خانه بیرون برویم، پشت فرمان بنشینیم، و با یک تصادف رانندگی همه چیز تمام شود. اما این حوادث ممکن است برای هوشیارترین رانندگان هم اتفاق بیفتند. مهم نیست که مهارت شما در چه حد باشد، بدون شک برخی موقعیت ها اجتناب ناپذیرند. با این حال راهکارهای معدودی وجود دارند که میتوان با اجرای آنها احتمال وقوع این حوادث بالقوه را کاهش داد. در اینجا 7 راهکار برای ارتقاء امنیت رانندگی در جاده ها ارائه می شود.

1- همیشه هوشیار باشید
به همین سادگی! هیچ گاه خودرو خود را در وضعیت رانندگی خودکار قرار ندهید. با چنین کاری زمان واکنش و آگاهی خود را نسبت به مسیری که در آن رانندگی می کنید کاهش می دهید. تمام تمرکز خود را روی مسیر روبرو و خودروهای اطراف خود معطوف کنید، تا مغز شما بتواند موقعیت های خطرناک را به سرعت تحلیل کند و برای آن امادگی داشته باشد.

به عبارت دیگر، رانندگی با خواب آلودگی عبور از خط قرمز است. مطالعات نشان می دهد که احتمال تصادف رانندگان خواب آلوده دو برابر بیشتر از سایر رانندگان است. خطر وقوع حادثه رانندگی در زمان خستگی با حالت مستی یا از خود بیخود شدگی راننده برابری می کند. اگر احساس کردید که پلک هایتان سنگین شده، توقف کرده و کمی استراحت کنید یا کمی قهوه بنوشید. با این حال بدانید کمی طول میکشد تا قهوه اثر کند و بعد از مدتی هم اثر آن از بین میرود و در بلند مدت هیچ جایگزینی برای خواب وجود ندارد.

2- از عوامل حواس پرتی اجتناب کنید
خوردن، استفاده از تلفن، و چک کردن مداوم بچه ها در صندلی های عقب، همه از مواردی است که حواس شما را از رانندگی پرت می کنند و باعث می شوند تمرکز خود را بر روی مسیر روبرو از دست بدهید. شاید فکر کنید توقف برای غذا خوردن، انجام مکالمات تلفنی، یا کنترل بچه های بازیگوش در صندلی عقب وقت تلف کردن باشد اما با این کار زمانی که دوباره به مسیر خود بازمی گردید با دقت و توجه بیشتری به رانندگی ادامه می دهید.  

اگرچه اس ام اس دادن در حال رانندگی غیرقانونی نیست، مطالعات نشان داده اند که اس ام اس دادن یا خواندن آن سرعت واکنش راننده را تا حد زیادی کاهش می دهد. اگر استفاده از تلفن همراه حین رانندگی برای شما ضروری است، بهتر است با صرف هزینه ی کمی یک هندزفری بلوتوث برای خود تهیه کنید.

3- فاصله ی امنی را برای خود ایجاد کنید

حفظ فاصله با خودروی جلویی به شما زمان کافی برای ترمز گرفتن می دهد. طبق قانون کلی رانندگی، باید به ازای هر 16 کیلومتر بر ساعت به اندازه یک خودرو از ماشین جلویی فاصله بگیرید. آیا سرعت شما در رانندگی 100 کیلومتر است ؟ بنابراین فاصله ای برابر با طول 6 خودرو از خودروی جلویی برای شما مناسب خواهد بود.

با این کار فاصله ی امنی برای فرار از حادثه ای که ممکن است هر لحظه اتفاق بیفتد ایجاد کرده اید. باید هر لحظه برای روبرو شدن با یک حادثه آماده باشید. پس لازم است فاصله ی مناسب برای فرار و اجتناب از برخورد را همیشه در نظر بگیرید. اگر خودروهای جلویی و پشت سر شما بدون رعایت فاصله مناسب به طور خطرناکی به هم نزدیک شده اند، با یک حرکت استراتژیک به فضای خالی سمت راست جاده بروید. با این کار فضای مناسبی برای پیشگیری از تصادف در مواقع خطرناک ایجاد می کنید.

4- همیشه دستان خود را روی فرمان نگه دارید

زمانی که در مسیرهای کسل کننده حرکت می کنید یا در ترافیک سنگین هستید، ممکن است فراموش کنید که دستانتان باید همیشه روی فرمان قرار داشته باشند. در چنین شرایطی چگونه میخواهید از بروز حادثه اجتناب کنید.


5- رانندگی خود را با توجه به شرایط آب وهوایی تنظیم کنید

در شرایط آب و هوایی بد از قوه تشخیص خود استفاده کنید. اگر دید شما با مه محدود می شود، برای اجرای مانور پیشگیری از تصادف به زمان بیشتری نیاز دارید. مواقعی که زمین خیس است، لاستیک های ماشین به زمان بیشتری برای توقف نیاز دارند. در چنین شرایطی باید فاصله بیشتری با خودروی جلویی در نظر گرفته شود.

6- با دیگران ارتباط برقرار کنید
با استفاده از چراغ راهنما یا چراغ جلو به راحتی می توانید به دیگر رانندگان بگویید که قصد دارید به کدام سمت حرکت کنید. با تغییر جهت ناگهانی خودرو، بدون استفاده از چراغ، موقعیت های خطرناکی ایجاد می کنید، پس قبل از تغییر مسیر یا تغییر خط حرکت در زمان مناسب از چراغ های خود برای آگاه کردن دیگران استفاده کنید؛ با این کار نه تنها ایمنی، بلکه اخلاق رانندگی را نیز رعایت می کنید. زمانی که در تاریکی شب یک وسیله نقلیه سنگین را روبروی خودروی خود مشاهده کردید، با چراغ، حضور خود را اعلام کنید و سپس صبر کنید که راننده جلویی چراغ های جلو را در پاسخ به شما روشن و خاموش کند. از طریق ارتباط و انتقال قصد خود به سایر رانندگان، آنها را با خود هماهنگ می کنید. تکان دادن دست به علامت تشکر نیز میتواند تاثیر مثبت زیادی داشته باشد.


7- از هر کاری که رانندگان دیگر می کنند شما پیروی نکنید
راننده هوشیار میداند که برخی رانندگان غیر قابل پیش بینی اند. مراقب رانندگی غیر معمول برخی از رانندگان باشید و از ماشین هایی که به طور غیرمعمول بین خطوط حرکت می کنند، بدون علامت دادن تغییر مسیر می دهند، و یا سرعت خود را دائم کم و زیاد میکنند، فاصله بگیرید.


 

جلوگيري از بروز سوانح رانندگي

دانشنامه | علمی

کد محتوا: ۱۱۲۵

ارسال: دوشنبه، ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰:۳۹

به روز شده: دوشنبه، ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳:۵۱

کلید واژه‌‌ها:

نوع: دانشنامه

موضوع: علمی

فرستنده: برنامه ریزی آموزشگاه رانندگی هنگام

منبع: آموزشگاه رانندگی هنگام

پیوند:

بازدید: ۱۷۵۵

زبان: پارسی

(۲ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی