کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  پنج‌‌شنبه، ۹ فروردین‌‌ماه ۱۴۰۳ | Thursday, March 28, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

آداب رانندگی چیست؟

  آداب رانندگی به معنای هنجارهای عمومی است که مردم انتظار دارند رانندگان وسایل نقلیه در هنگام رانندگی از آنها تبعیت کنند. این اصطلاح به اوایل دهه ۱۹۰۰ و زمان راندن درشکه ها برمیگردد.  

 چهارشنبه، ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳:۴۲|

آداب خوب رانندگی به طور معمول شامل خوش برخورد بودن و هوشیار بودن است که با توجه به نوع وسیله نقلیه، وضعیت عوامل محیطی و مکان متفاوت است. (بدیهی است آداب رانندگی یک خودروی مسابقه با خودروی شهری کاملا متفاوت است)

پر واضح است که عدم پایبندی به این آداب می‌تواند باعث افزایش تصادفات جاده ای، آسیب های جانی و رانندگی پرخاشگرانه شود.

آداب رانندگی میتواند فراتر از اقدامات درون خودرو باشد، به طور مثال هنگامی که یک راننده خوش رفتار صدمه جزیی به خودروی پارک شده میزند، یادداشتی به همراه نام و شماره تلفن خود روی آن خودرو میگذارد و پس از تماس صاحب خودرو با وی، موضوع را به صورت کاملا صلح آمیز و مودبانه حل و فصل میکنند.

این نکته مهم را به یاد داشته باشید که: نقض عهد در آداب رانندگی، می‌تواند با یک رفتار مودبانه و یک عذرخواهی ساده جبران شود.

رانندگان باید آداب رانندگی را بیاموزند تا بتوانند از حوادث، رخدادها و رفتارهای بد جلوگیری کنند.

نمونه هایی از آداب اشتباه رانندگی:

۱-هول کردن عابران پیاده
هنگامی که عابران قصد عبور از عرض خیابان را دارند، برخی رانندگان با افزایش سرعت خود به آنها راه نمی‌دهند و باعث هول شدن عابر پیاده میشوند.

۲-بوق زدن ممتد یا بیش از اندازه
بوق زدن در موقعیت های خاص قابل قبول است اما در بعضی مواقع حالت افراطی پیدا می‌کند مانند بوق اعتراضی به خودرویی که برای گردش یا تغییر خط سیر از راهنما استفاده کرده یا خودرویی که به علت نقص فنی یا مشکل دیگری فلاشر خود را روشن کرده و با سرعت کم در حال حرکت است. یا مثلا به علت حجم بالای خودروها در اتوبان سرعت حرکت کم است و بعضی از خودروهای پشت سری بوق میزنند و راه سبقت میخواهند. مورد دیگر بوق زدن پشت چراغ قرمز است. بوق زدن گاهی اوقات نشانه قلدری است برای اینکه رانندگان یا سرعت خود را افزایش داده و یا از سر راه راننده قلدر کنار بروند. این مورد در بزرگراهها همراه با رانندگی (سپر به سپر) بسیار دیده میشود.

۳-سپر به سپر
از انواع رانندگی بسیار خطرناک است و غالبا برای فشار آوردن به راننده جلویی برای افزایش سرعت و یا کنار رفتن او مورد ارتکاب قرار میگیرد (اجازه بدهید از کلمه ارتکاب استفاده کنیم چرا که انجام این حرکت کمتر از ارتکاب جرم نیست).

این حرکت میتواند منجر به پریشانی راننده جلویی شده و همچنین خطر تصادف را بسیار افزایش می‌دهد. این حرکت ممکن است راننده خودروی جلویی را از نظر روانی تحت تاثیر قرار دهد، در بعضی مواقع راننده جلویی ممکن است سرعت خود را بالاتر حد قانونی ببرد تا بتواند از راننده پشت سر فاصله بگیرد، که خودِ این حرکت یعنی یک راننده تهاجمی دیگر به رانندگان تهاجمی اضافه میشود.

۴-پارک دوبل
این رفتار، دیگر رانندگان را مجبور به تغییر خط سیر خود می‌کند که کمترین نتیجه آن ایجاد ترافیک است.

۵-رانندگی با نور بالا
این حرکت در شب ها باعث کور شدن لحظه ای راننده مقابل می‌شود و او به سختی می‌تواند مسیر جاده را پیدا و دنبال کند، همچنین بازتاب نور بالا از آینه به چشم راننده جلویی آزار دهنده بوده و باعث افزایش احتمال تصادف می‌شود.

۶-خودداری از راه دادن به دیگران
راه ندادن به دیگر رانندگان می‌تواند باعث گاز و ترمزهای غیر ایمن و یا حتی تغییر ناگهانی خط سیر آنها شود.

۷-رانندگی با صدای بلند و پریشان کننده
اولین پیامد منفی این مورد به خود راننده برمی‌گردد. در این حالت او نمی‌تواند صدای اطراف را بشنود و واکنش مناسب نشان دهد، مانند صدای خودروهای امدادی یا پلیس. یا مثلا اگر قسمتی از خودروی او دچار نقص فنی بشود و ایجاد سر و صدا کند، راننده نمی‌تواند آن صدا را بشنود و به رانندگی ادامه میدهد تا هنگامی که یا دچار سانحه میشود و یا خودرو از حرکت باز می‌ایستد.

۸-رانندگی با خودرویی که برف و یخ آن را پوشانده
اگر خودرویی که با برف و یخ پوشانده شده وارد بزرگراه شود و با سرعت بالا حرکت کند برف و یخ روی خودرو ممکن است جدا شده و روی دیگر خودروها و حتی شیشه آنها بیفتد و دید رانندگان را کاهش داده و باعث بروز حادثه شود حتی در شهر و با سرعت کم نیز ممکن است در اثر ترمز، برف و یخ از روی سقف خودرو به روی شیشه لیز بخورد و دید راننده را مختل کند.

۹-تغییر خط سیر و دور زدن بدون استفاده از راهنما
عدم استفاده از چراغ راهنما برای دور زدن و تغییر خط سیر باعث غافلگیری دیگر رانندگان می‌شود و این امر شانس تصادف را افزایش میدهد.

۱۰-بریدن راه خودروهای دیگر
هنگامی که خودرویی بدون اطلاع دادن به دیگر خودروها و با بی احتیاطی وارد مسیر یا خط سیر آنها شود.

۱۱-رانندگی با سرعت کمتر از حد مجاز در خط سیر وسط یا خط سبقت
این حرکت باعث می‌شود تا دیگر خودروهای پشت سر مجبور به کاهش سرعت خود شوند و یا حتی مجبور به سبقت غیر مجاز شوند.

۱۲-رانندگی غیر متمرکز (حواس پرت)
مانند صحبت یا پیام دادن با تلفن همراه، سیگار کشیدن، خوردن و آشامیدن. این رفتار ها باعث کاهش هوشیاری راننده می‌شود و به شدت احتمال تصادف را افزایش می‌دهد.


 

آداب رانندگي چيست؟

مقاله | آموزشی

کد محتوا: ۲۲۴۷

ارسال: چهارشنبه، ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳:۴۲

به روز شده: چهارشنبه، ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳:۴۲

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، آداب رانندگی، عابر پیاده، بوق زدن، پارک دوبل

نوع: مقاله

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: سایت چرخان

پیوند:

بازدید: ۱۸۲۹

زبان: پارسی

(۲ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی