کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  پنج‌‌شنبه، ۹ فروردین‌‌ماه ۱۴۰۳ | Thursday, March 28, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

آموزش دنده در رانندگی

دنده در رانندگی

  یکی از مهم‌ترین و شاید پیچیده‌ترین بخش‌های خودرو دنده آن است. برای این بتوانید در کار با دنده مهارت کافی را داشته باشید باید کاملا به موارد آن آشنایی داشته باشید. در این بخش تمام موارد مربوط به دنده را آموزش خواهیم داد تا بتوانید در کمترین زمان به مهارت بالایی در کار با دنده برسید.  

 چهارشنبه، ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹:۳۲|

معمولا اکثر خودروها دارای ۵ دنده هستند. اگر به راهنمای روی دنده نگاه کنید، می‌توانید شماره دنده‌ها را روی آن مشاهده کنید. برای آن که بتوانید دنده را عوض کنید باید کلاچ را تا انتها نگه دارید. در ادامه هر کدام از دنده‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

دنده ۱
دنده ۱ در قسمت چپ و بالا قرار دارد، این دنده سنگین‌ترین و پرقدرت‌ترین دنده ماشین است و باید در هنگام راه افتادن ماشین از این دنده استفاده کنید. بعد از این که تمام موارد گفته شده در بالا مانند تنطیم صندلی و تنطیم آینه‌ها را انجام دادید، کمربند ایمنی خود را بسته و پای خود را تا انتها بر روی کلاچ فشار دهید، و دنده را در حالت خلاص قرار دهید. اگر موقعیت دنده را در وسط قرار دهید به معنای خلاص بودن دنده است.

بعد از خلاص کردن دنده، سوئیچ خودرو را در جهت عقربه‌های ساعت چرخانده و استارت بزنید تا خودرو روشن شود، دنده را روی دنده ۱ قرار داده و بعد از خواباندن ترمز دستی به راه بیوفتید. برای این کار به آرامی پای خود را از کلاچ برداشته و به طور همزمان پای دیگر خود را روی گاز فشار دهید. پای خود را به اندازه‌ای بالا بیاورید که کلاچ بالا آمده و رها شود و ماشین به راه بیوفتد.

اگر پای خود را به طور ناگهانی از روی کلاچ بردارید، ماشین به جلو پرت شده و خاموش می‌شود. بنابراین سعی کنید به آرامی و همزمان با فشار دادن پدال گاز پای خود را از روی کلاچ بردارید. از دنده ۱ برای سرعت‌های بین ۰ تا ۲۵ کیلومتر در ساعت استفاده می‌کنند.

دنده ۲
برای عوض کردن تمام دنده‌ها باید ابتدا پای خود را تا انتها بر روی پدال کلاچ نگه داشته و سپس دنده را عوض کنید. برای این کار لازم است تا جای دنده‌ها را یاد بگیرید تا برای عوض کردن دنده هرگز به آن نگاه نکنید. نگاه کردن به دنده و یا پدال‌ها در هنگام رانندگی و به خصوص در سرعت‌های بالا می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد.

بعد از این که خودرو به راه افتاد، و اندکی سرعت گرفت دنده را از ۱ به ۲ تغییر دهید. در واقع زمانی که دور موتور بین ۲/۵ تا ۳ قرار گرفت باید دنده را از ۱ به ۲ تغییر دهید. دنده ۲ در زیر دنده ۱ قرار دارد. برای این که دنده را از ۱ به ۲ تغییر دهید، باید کلاچ را تا انتها نگه داشته و سپس دنده را در موقعیت ۲ به طرف پایین بکشید. بنابراین موقعیت دنده ۲ در قسمت چپ و پایین قرار دارد. دنده ۲ برای سرعت‌های بین ۲۵ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دنده ۳
برای رفتن به دنده ۳ باید دنده را از حالت ۲ به حالت خلاص تغییر داده و بعد از آن مستقیم به طرف بالا ببرید. از این دنده برای سرعت‌های بین ۵۰ تا ۷۵ استفاده می‌کنند.

دنده ۴
برای رفتن به دنده ۴ کافی است دنده را از حالت ۳ مستقیم به طرف پایین ببرید تا دنده در حالت ۴ قرار بگیرد. دنده ۴ برای سرعت‌های بین ۷۵ تا ۱۰۵ کیلومتر در ساعت کاربرد دارد.

دنده ۵
برای تغییر موقعیت دنده به ۵، باید ابتدا دنده را از حالت ۴ به حالت خلاص درآورده و بعد از آن دنده را سمت راست و بالا ببرید تا دنده در موقعیت ۵ قرار بگیرد.

دنده عقب
دنده عقب را بر روی دسته دنده با حرف R نشان می‌دهند. زمانی که بخواهید به عقب حرکت کنید، دنده را در حالت خلاص قرار دهید و بعد از آن دنده را به طرف راست و پایین ببرید تا در موقعیت خلاص قرار بگیرد.

همواره به یاد داشته باشید قبل از حرکت و در زمان استارت حتما باید دنده در موقعیت خلاص باشد. بعد از استارت دنده را در موقعیت ۱ قرار داده و بعد از این که اندکی به راه افتادید، سرعت را اندکی بالا برده و موقعیت دنده را به ۲ تغییر دهید. همیشه برای عوض کردن موقعیت دنده باید با پای چپ کلاچ را تا انتها نگه دارید و بعد اقدام به تعویض دنده کنید.

حرکت در دنده عقب در آموزش رانندگی
برای این که بتوانید دنده عقب حرکت کنید، باید بعد از این ماشین توقف کرد، پای خود را تا انتها روی پدال کلاچ قرار داده و دنده را در موقعیت دنده عقب قرار دهید. دنده عقب در خودروها با R مشخص شده است. بعد از آن دست راست خود را پشت صندلی کناری قرار دهید و به عقب برگردید تا دید کاملی از پشت سر خود داشته باشید. دست چپ خود را نیز کاملا روی فرمان و در موقعیت ساعت دوازده قرار دهید. به آرامی پای خود را از روی کلاچ بردارید و به آرامی پای دیگر خود را بر روی پدال گاز قرار دهید.

در حرکت با دنده عقب اگر فرمان را به سمت راست بچرخانید عقب ماشین به سمت پیاده رو و جلوی ماشین به سمت خیابان خواهد چرخید. و اگر فرمان را به سمت چپ بچرخانید عقب ماشین به سمت خیابان خواهد چرخید. بنابراین توجه داشته باشید که در حرکت با دنده عقب، فرمان را زیادی به سمت راست یا چپ نچرخانید چرا که این کار می‌تواند بسیار خطرناک بوده و باعث تصادف شما با سایر ماشین‌ها شود.


 

آموزش دنده در رانندگي

دنده در رانندگي

مقاله | آموزشی

کد محتوا: ۳۴۰۶

ارسال: چهارشنبه، ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹:۳۲

به روز شده: چهارشنبه، ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹:۳۲

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، دنده در رانندگی، دنده عقب، دنده ۱، دنده ۲، دنده ۳، دنده ۴، دنده ۵

نوع: مقاله

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: بست سوال

پیوند:

بازدید: ۱۱۱۴

زبان: پارسی

(۱ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی