کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  چهارشنبه، ۵ اردیبهشت‌‌ماه ۱۴۰۳ | Wednesday, April 24, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

مفهوم چراغ های راهنمایی و رانندگی

  به صورت کلی، پلیس از رنگ‌هایی یکسان و ثابت برای بیان منظور خود در تقاطع‌های پرخطر استفاده می‌کند و در تمامی قسمت‌های شهر این نمادها واحد هستند. در ادامه، نگاهی به آموزش چراغ های راهنمایی و رانندگی در ایران بیندازیم:  

 یک‌‌شنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸:۲۶|

چراغ قرمز
قطعا همه ما می‌دانیم که منظور پلیس راهنمایی و رانندگی از رنگ قرمز، اجبار رانندگان برای ایستادن و ترمز کردن است. عموما  چراغ قرمز را در تقاطع‌های خطرناک و شلوغ مشاهده می‌کنیم که رانندگان یک سمت از مسیر را ملزوم به ایست کامل می‌کند. پس چراغ قرمز در راهنمایی و رانندگی، به معنای اجبار برای ایستادن است. لازم به ذکر است، این اجبار موقتی است و پس از گذشت چند دقیقه تغییر خواهد کرد. البته به جز مواردی که چراغ قرمز را به دلیل وقوع یک اتفاق ناگوار یا کار کردن کارگران، در مسیر نصب کرده‌اند.

چراغ سبز
قابل حدس است که چراغ سبز را در مسیرهایی آزاد و بدون مانع نصب می‌کنند تا رانندگان بدون دغدغه بتوانند از آن‌ها رد شوند. عموما چراغ سبز را در مسیرهایی نصب می‌کنند که رانندگان متوجه شوند این مسیر آزاد است و می‌توان بدون مشکل از آن رد شد. همچنین چراغ سبز را در چهارراه‌ها مشاهده می‌کنیم که خودروها را در مسیری خاص هدایت می‌کند.

چراغ زرد
سومین چراغ در آموزش چراغ های راهنمایی و رانندگی، زرد رنگ است که یک چراغ رایج و پر استفاده در خیابان‌های سرتاسر کشور شناخته می‌شود. به طور کلی رنگ زرد مفهوم احتیاط دارد و به نوعی، امکان وجود خطر را به افراد یادآوری می‌کند. وقتی رنگ چراغ در چهارراه و خیابان‌های دیگر زرد است، باید با نهایت دقت و احتیاط رانندگی کنید؛ چرا که به تشخیص پلیس راهنمایی و رانندگی، این مسیر می‌تواند خطرآفرین باشد. البته متاسفانه این تفکر رایج اشتباه میان رانندگان ایرانی وجود دارد که فکر می‌کنند با زرد شدن چراغ چهارراه، باید پدال گاز را تا انتها فشار دهند تا از غافله عقب نمانند!

چراغ های چشمک زن راهنمایی و رانندگی
برخی از چراغ‌های جالب و کاربردی در خیابان‌های سرتاسر کشور، چشمک زن هستند و پیام‌هایی خاص را به رانندگان منتقل می‌کنند. از آنجایی که چراغ های معمولی کاربردی‌تر از چراغ‌های چشمک زن هستند، عده کثیری از رانندگان از معنا و مفهوم آن‌ها اطلاعی ندارند. ما برخی از چراغ‌های چشمک زن رایج و پرتعداد در کشور را معرفی کرده و شما را به صورت کامل با آن‌ها آشنا می‌کنیم.

چراغ چشمک زن قرمز
گاهی در مسیرهایی پیچیده و دشوار، چراغ چشمک زن قرمز را مشاهده می‌کنیم. از آنجایی که این چراغ چندان رایج نیست و تعداد کمی از آن در سرتاسر کشور مشاهده می‌شود، مفهوم آن برای بسیاری از رانندگان شفاف نیست. وقتی چراغ چشمک زن قرمز رنگ در یک مسیر نصب می‌شود، بدین معناست که رانندگان باید قبل از عبور خود کاملا بایستند و سپس با بررسی وضعیت عبور خودروها مجددا حرکت کنند. چراکه امکان دارد خودروهایی از مسیر مخالف در حال عبور باشند و در صورت سهل‌انگاری رانندگان تصادفی رخ بدهد.

چراغ چشمک زن زرد
یکی دیگر از چراغ‌های چشمک زن در آموزش چراغ های راهنمایی و رانندگی، زرد رنگ است که مفهوم نسبتا متفاوتی با مورد قبلی دارد. در بسیاری از موارد سعی می‌کنند چراغ چشمک زن زرد را در مسیرهایی قرار دهند که امکان تصادف عابران پیاده به خودروها وجود دارد. به این صورت که رانندگان خودرو باید با مشاهده چراغ چشمک زن زرد، از سرعت خود بکاهند و حواسشان را کاملا جمع کنند. در صورتی که چراغ چشمک زن زرد را نادیده بگیرید، جان عابران پیاده را به خطر خواهید انداخت. پس توصیه می‌کنیم در آموزش چراغ های راهنمایی و رانندگی، تمام چراغ‌ها را جدی بگیرید.

چراغ های راهنمایی و رانندگی چه اهمیتی دارند؟
چراغ های راهنمایی و رانندگی یکی از نماد های مهم در راهنمایی و رانندگی هستند که در تقاطع ها، پیاده رو ها و ورودی و خروجی معابر نصب شده و جریان رفت و آمد را کنترل می کنند تا از تصادف و ترافیک جلوگیری کنند.

معنای رنگ های چراغ راهنمایی و رانندگی جیست؟
چراغ راهنمایی و رانندگی دارای سه چراغ، به رنگ های قرمز، زرد و سبز است که هر کدام از این رنگ ها معنا و مفهوم خاصی دارند. چراغ قرمز به معنای ایستادن و ترمز کردن، چراغ زرد به معنای احتیاط و چراغ سبز نیز به معنای بدون مانع بودن مسیر و حرکت است.

چراغ چشمک زن قرمز به چه معناست؟
در برخی از مسیر ها چراغ چشمک زن قرمز دیده می شود، وجود این چراغ به این معناست که راننده باید قبل از عبور کاملا ایستاده و بعد از بررسی وضعیت عبور خودرو ها، به مسیر خود ادامه دهد.

چراغ چشمک زن زرد به چه معناست؟
رانندگان با مشاهده این چراغ باید سرعت خود را کم کرده و با نهایت احتیاط عبور کنند، چرا که به طور معمول این چراغ ها در مکان هایی نصب می شود که امکان عبور عابر پیاده وجود دارد و در صورت رعایت نکردن احتیاط ممکن است جان عابرین پیاده به خطر بیفتد.

باید در چه فاصله ای از چراغ های راهنمایی و رانندگی بایستیم؟
عموما پلیس راهنمایی و رانندگی در نصب چراغ، یک خط مشخص را برای ایستادن خودرو ها تعیین می کند و خودرو ها باید همگی در پشت آن خطر ترمز کنند. این خط همواره در تقاطع ها و میدان ها قابل مشاهده است و عموما یک خط پررنگ در هر طرف خیابان کشیده می شود. اما اگر در مواردی هیچ خطی مشاهده نکردید، باید ۵ متر مانده به چراغ بایستید. این امر در آموزش چراغ های راهنمایی و رانندگی اهمیت داشته و تاکید می شود که همه رانندگان آن را به صورت کامل رعایت کنند.

در این مطلب به صورت کامل، آموزش چراغ های راهنمایی و رانندگی را شرح دادیم تا بتوانید یک رانندگی امن و بی‌خطر داشته باشید. چراغ های راهنمایی و رانندگی به صورت کلی در تمام تقاطع‌ها و میدان‌های شلوغ و پرخطر ایران نصب شده و همگی فعال هستند. عموما در تقاطع‌ها، از ۳ چراغ راهنمایی و رانندگی استفاده می‌شود؛ سبز، زرد و قرمز. هرکدام از این چراغ‌ها طی زمانی که مشخص شده، روشن می‌مانند و خودروها باید طبق این چراغ‌ها حرکت یا ترمز کنند.

امروزه در تمام تقاطع‌ها و محل قرارگیری چراغ های راهنمایی و رانندگی، دوربین نصب شده است تا متخلفان شناسایی شده و جریمه شوند در هر حال باید خلافی خودرو را بپردازید. امیدواریم این آموزش چراغ های راهنمایی و رانندگی برای شما مفید واقع شده باشد و با به‌کارگیری دستورالعمل‌های ذکر شده در طول مقاله، رانندگی ایمنی را تجربه کنید.


 

مفهوم چراغ هاي راهنمايي و رانندگي

مقاله | آموزشی

کد محتوا: ۳۴۱۶

ارسال: یک‌‌شنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸:۲۶

به روز شده: یک‌‌شنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸:۳۶

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، مفهوم چراغ های راهنمایی و رانندگی، چراغ قرمز، چراغ زرد، چراغ سبز

نوع: مقاله

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: بست سوال

پیوند:

بازدید: ۳۴۰۹

زبان: پارسی

(۱ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی