کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  جمعه، ۳۱ فروردین‌‌ماه ۱۴۰۳ | Friday, April 19, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

عقب رفتن ماشین اتومات در سربالایی

  عقب رفتن ماشین اتومات در سربالایی امری طبیعی است. خودروهای اتومات به دلیل این طراحی شده‌ اند که بتوانند به صورت خودکار دنده مناسب را تشخیص دهند و از آن استفاده کنند. خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک می‌ توانند روند رانندگی را برای ما بسیار ساده کنند.  

 سه‌‌شنبه، ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲:۲۷|

اما این خودرو ها همانند سایر خودرو ها گاهی دچار مشکل می شوند. یعنی نمی توانند دنده درست را تشخیص دهند و به همین دلیل در مسیر های سربالایی به عقب بر می گردند. قطعا در این زمان باید برای تعمیر گیربکس خودرو اقدام کنید. چرا که اگر این قسمت تعمیر نشود، ممکن است به سایر قسمت های خودرو آسیب وارد شود.

۱-چرا ماشین های اتومات در سربالایی ها به عقب می روند؟
کنترل عقب رفتن ماشین اتومات در سربالایی یکی از چالش بر انگیز ترین مسایل در رانندگی با خودرو های اتومات است‌. یکی از عمده ترین سوالاتی که کاربران در خصوص ماشین های اتومات می پرسند این است که چرا ماشین ها در سربالایی به عقب می روند؟ دلیل این عقب نشینی نیروی گرانش وارد شده به زمین است.

در واقع وقتی ترمز خودرو را در سربالایی ها رها می کنید، قبل از اینکه نیروی شتاب مورد نیاز برای خودرو شما فراهم شود تا بتوانید بر خلاف نیروی گرانش عمل کنید، گرانش، ماشین را کمی به عقب حرکت می دهد.

خودرو های اتوماتیک در ساخت گیربکس با یکدیگر متفاوت اند و در واقع در آن قطعات به یکدیگر وابسته هستند. به همین دلیل است که این عقب نشینی در بعضی ماشین ها رایج و در بعضی دیگر نادر است.

در واقع ساختار و مدل ماشین و نوع رانندگی است که این مورد را مشخص می کند. در صورتی که به صورت رایج با این مشکل مواجه هستید، حتما باید با اطلاعات کامل به رفع آن بپردازید.

۲-وقتی خودرو ها در دنده هستند، می توانند به عقب بروند؟
بارزترین ویژگی ماشین های دنده اتومات، این است که نیاز نیست تعویض دنده را به صورت دستی انجام دهید. زیرا خودرو به صورت خودکار و بسته به شدت کار موتور تعویض دنده را انجام می دهد. به این ترتیب خودرو در مواقع مختلف می تواند از بهترین دنده استفاده کند.

اما در برخی مواقع لازم است از دنده خودروی اتومات استفاده کنید. حال تصور کنید که در سربالایی هستید و به دلیل ترافیک مجبور به توقف هستید، به نظرتان چه اتفاقی برای خودرو تان می افتد؟ ممکن است عقب رفتن ماشین اتومات در سربالایی حتی زمانی که در دنده ایست، اتفاق بیفتد؟

در رانندگی های سربالایی می بینید که حرکت کمی پیچیده می شود. مثلا در خودروهای دارای گیربکس دستی مشاهده می کنید که به محض خلاص شدن خودرو و برداشتن پا از روی ترمز، اتومبیل به سمت عقب حرکت می‌ کند و حتی ممکن است به ماشین عقبی برخورد و تصادف ایجاد کند.

در خودروهای گیربکس دستی، صفحه کلاچ و فلایویل در تماس نیستند. به همین دلیل از دنده دستی استفاده می شود. در واقع هنگام رها کردن ترمز یا ترمز دستی قبل از پا گذاشتن روی پدال گاز، هیچ مقاومتی از موتور ایجاد نمی شود.

اما عقب رفتن ماشین اتومات در سربالایی (که خود همیشه در دنده هستند و گیربکس همیشه درگیر است، مگر اینکه به طور خاص در حالت خلاص قرار گیرند) امکان دارد؟ جواب بله است. این اتفاق همانگونه که در ماشین های گیربکس دستی اتفاق می افتد در ماشین های دنده اتومات هم می تواند اتفاق افتد. حتی اگر ماشین در دنده باشد! البته این مورد تا حد زیادی به نوع خودرو و سلامت گیربکس بستگی دارد.

اما نکته مهم این است که چنین اتفاقی تا محدوده خاصی قابل قبول است و اگر دیدید حرکت به سمت عقب بیش از حد انجام می شود، به فکر یک تعمیر کار برای گیربکس خودروی تان باشید.

توصیه می شود فضای اضافی را بین خود و خودروی جلویی در نظر بگیرید. چرا که ممکن است این اتفاق برای هر ماشینی رخ دهد و ماشین جلویی هم این وضعیت را داشته باشد.

۳-چگونه از عقب رفتن خودرو در سربالایی جلوگیری کنم؟
در بسیاری از مواقع، عقب رفتن ماشین اتومات در سربالایی موجب بروز حوادث خطرناکی می شود. بنابراین باید به دنبال روشی باشید که از بروز این حوادث آگاهانه جلوگیری کنید. بهترین راه این است که پای خود را روی پدال ترمز نگه دارید.

در صورتی که در سربالایی منتظر تغییر چراغ راهنما هستید و یا در ترافیک گیر افتادید، برای اینکه به عقب نروید، بهترین راه این است که پای خود را روی پدال ترمز نگه دارید. اگر ترافیک بسیار شلوغ است و می دانید که باید چند دقیقه ای بدون حرکت بایستید، می توانید به حالت خلاص بروید، اما تمام مدت باید پای خود را روی پدال ترمز نگه دارید.

برای حرکت مجدد، دنده را به حالت D (درایو) تغییر دهید، همزمان با رها کردن آرام ترمز، پدال گاز را فشار دهید. این حرکت باید بسیار سریع انجام شود تا ماشین به عقب هدایت نشود. اما اگر مقدار کمی در حد چند سانتی متر خودرو به عقب رفت، نگران نباشید. این موضوع طبیعی است. اما باید حواستان باشد که عقب رفتن ماشین اتومات در سربالایی را کنترل کنید.

۴-نتیجه گیری
عقب رفتن ماشین اتومات در سربالایی، امری طبیعی است که ممکن است برای هر راننده ای اتفاق بیفتد. از آنجایی که رانندگی، دقت زیادی را می طلبد، برای جلوگیری از این عقب رفتن، باید سرعت عمل مناسبی در تغییر پدال ترمز به پدال گاز داشته باشید.

اگر می بینید که خودرو بیش از حد به عقب حرکت می کند و در واقع عملکرد مناسبی ندارد، حتما برای تعمیر گیربکس اقدام کنید. نحوه عملکرد و ساختار گیر بکس ها پیچیدگی های مخصوص به خود را دارند. به همین دلیل است که باید در انتخاب مرکز تعمیر، دقت کافی داشته باشید.

برای تعویض و یا تعمیر گیربکس حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید و از مشاوره متخصصین این حوزه استفاده نمایید. در آخر متذکر می شویم که جلوگیری از عقب رفتن در گیربکس اتوماتیک ساده تر از گیربکس دستی است.


 

عقب رفتن ماشين اتومات در سربالايي

یادداشت | آموزشی

کد محتوا: ۳۴۵۴

ارسال: سه‌‌شنبه، ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲:۲۷

به روز شده: سه‌‌شنبه، ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲:۲۷

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، سربالایی، ماشین اتومات، گیربکس، دنده، صفحه کلاچ، گیربکس دستی

نوع: یادداشت

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: questions-regulations.com

پیوند:

بازدید: ۲۳۶

زبان: پارسی

(۱ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی