کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  پنج‌‌شنبه، ۹ فروردین‌‌ماه ۱۴۰۳ | Thursday, March 28, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

چگونه ماشین را اصولی روشن کنیم؟

  روشن کردن ماشین برای اولین بار میتواند چالش برانگیز باشد بخصوص اگر به تازگی رانندگی کردن را یاد گرفته باشید. خوشبختانه، فرایند روشن کردن ماشین، چه ماشین تان دنده ای باشد و چه اتومات، به شکل آسانی طراحی شده است. این مقاله در هر دو مورد شما را گام به گام راهنمایی می کند – برای شروع از گام اول آغاز کنید.  

 دوشنبه، ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰:۳۶|

پشت صندلی راننده بنشینید و کمربندتان را ببندید. کمربندتان را ببندید. بدون بستن کمربند رانندگی نکنید، زیرا هم خطرناک است و هم در بسیاری از مکانها غیرقانونی است.

سوییچ را وارد جاسوییچی کنید. جاسوییچی معمولا کنار فرمان قرار دارد. شبیه قطعه فلزی گردی است  که نوشته ای روی آن نوشته شده و سوراخ کلیدی در مرکزش قرار دارد. بعد از آنکه جاسوییچی را پیدا کردید، سوییچ را وارد آن کنید.

برای اکثر ماشین ها، باید سوییچی که همراه با ماشین بیرون داده میشود را داشته باشید. میتوانید از سوییچ یدکی نیز به شرط آنکه درست ساخته شده باشد، استفاده کنید.

برخی ماشین های جدیدتر ممکن است سوییچ  معمولی  نداشته باشند. لازم است تا دکمه استارت را در این ماشینها پیدا کنید. روی این دکمه معمولا کلمه « استارت موتور» نوشته شده و در محلی قابل رویت قرار دارد.

اگر ماشین اتومات را روشن می کنید، دسته دنده را روی موقعیت « P» یا « N» قرار دهید. واژه اتومات مربوط به جعبه دنده ماشین است. و به این معنی است که لازم نیست خودتان دنده عوض کنید بلکه ماشین به طور خودکار این کار را انجام میدهد.

اگر ماشین گیربکس اتومات دارد، فقط دو پدال خواهد داشت. در برخی از ماشینهای اتومات، پد پلاستیکی تختی در منتهای سمت چپ پای راننده قرار داده شده است. به این پد « پدال مرده» می گویند و به عنوان مکانی برای استراحت پا در نظر گرفته شده و واقعا پدال نیست.

ماشین های اتومات وسیله ای به نام سوییچ ایمنی خلاص دارند که مانع از درگیر شدن استارت تا زمانی که انتخابگر دنده روی موقعیت «P» یا «N» قرار نگرفته (پارک یا خلاص)، می شود. این کار از روشن شدن ماشین در حالی که روی دنده است، جلوگیری می کند.

اگر ماشین دنده ای را روشن می کنید، دنده را خلاص کنید. اگر ماشین گیربکس دستی دارد، سه پدال خواهد داشت : پدال سمت چپ، کلاچ است.

مهم است که  ماشین در وضعیت خلاص باشد – یعنی هیچ یک از دنده ها قبل از روشن کردن ماشین درگیر نباشند. اگر ماشین توی دنده باشد، یا وقتی موتور روشن می شود نیرو از موتور از طریق جعبه دنده به چرخها وارد شود، ماشین جلو می پرد و بعد خاموش می کند. برخی از ماشین ها اگر توی دنده روشن شوند، جعبه دنده شان آسیب می بیند.

میتوانید خلاص بودن ماشین دنده ای را  با تکان دادن آهسته دسته دنده متوجه شوید. اگر دسته دنده سفت باشد، آنگاه ماشین توی دنده است. قبل از روشن کردن ماشین کلاچ را با پا پایین بیاورید و دنده را خلاص کنید.

سوییچ را بچرخانید و ماشین را روشن کنید. برای روشن کردن ماشین باید سوییچ را بعد از دوبار توقف بچرخانید و شما باید ۲ مرحل سویبچ را بچرخانید و مرحله آخر که حالت فنری دارد را فشار دهید تا ماشین استارت بخورد.

با همان دستی که عادت دارید سوییچ را وارد کنید و در زمان چرخاندن آن را بیرون نکشید.

سوییچ را پس از چرخاندن به نقطه احتراق رها کنید. اگر سوییچ را هم چنان بعد از روشن شدن موتور بچرخانید، صدای سابیده شدن زمختی را می شنوید که از چرخ دنده ها در استارتر می آید و چرخ دنده ها در موتور روی هم ساییده می شوند. این حرکت برای ماشین بسیار مضر است.

روی دو شکاف اول، ACC برای اکسسوری و دیگری ON نوشته شده است.حالت  اول امکان استفاده از رادیو و سایر اکسسوری های الکتریکی را بوجود می آورد و حالت ON وضعیتی است که سوییچ پس از فشار آوردن بر روی احتراق به سر جای خود برمیگردد.

اگر موتور روشن نشد، ترفندهای زیر را به ترتیب انجام دهید. گاهی اوقات بعد از چرخاندن سوییچ، حتی ماشین سالم هم ممکن است روشن نشود. نگران نشوید. دنیا به آخر نرسیده است.اگر سوییچ از شکاف اول یا دوم رد نشود و فرمان تکان نخورد، ماشین دارای قفل فرمان است. قفل فرمان وسیله ایمنی است که طراحی شده تا ماشین بدون حضور راننده روشن نشود. در این ماشین ها  برای آنکه سوییچ بتواند بچرخد باید فرمان را کمی به چپ و راست بچرخانید.

اگر ماشین روشن نشد، در حالیکه سوییچ را می چرخانید به آرامی پدال ترمز یا کلاچ را فشار دهید. این قابلیت در برخی از ماشین های جدیدتر وجود دارد و به منظور جلوگیری از تیک آف پیش بینی نشده ماشین به هنگام روشن شدن، طراحی شده است.

اگر ماشین باز هم روشن نشد، سوییچ را در جهتی دیگر بچرخانید. برخی از ماشین های قدیمی تر، ممکن است از قواعد ماشین های مدرن پیروی نکنند.  

مراقب گذاشتن ماشین روی دنده باشید.  برخی (نه همه) از ماشین های دنده ای دارای سوییچ ایمنی کلاچ هستند که تا زمانی که کلاچ به طور کامل پایین آورده نشود، مانع از رسیدن الکتریسیته به استارتر می شوند. این بدین معناست که کلاچ هنگام روشن کردن ماشین باید پایین باشد.

وقتی موتور روشن شد، در حالیکه ماشین توی دنده است ناگهان کلاچ را رها نکنید و گاز ندهید. انجام این کار باعث پرش ناگهانی ماشین و به احتمال زیاد خاموش کردن موتور می شود، و ناگهان از حرکت می ایستد. میتوانید با اطمینان  از نبودن ماشین روی دنده، از بروز این اتفاق جلوگیری کنید ( با استفاده از روش تکان دادن دسته دنده که در بالا گفته شد)

برای جلوگیری از برخورد با مردم، اشیا یا ماشین ها به آیینه ها نگاه کرده و به سلامت رانندگی کنید. حتما قوانین جاده ای را رعایت کنید و راننده ای تدافعی باشید.

ماشینها به دلایل مختلفی ممکن است روشن نشوند. دفترچه راهنمای ماشین تان را بخوانید و در صورت امکان آن را به مکانیکی ببرید. اگر واقعا باید جایی بروید یا به مکانیک دسترسی ندارید، ماشین تان را عیب یابی کنید.

روشن کردن ماشین در هوای خیلی سرد را یاد بگیرید.اگر ماشین تان روشن نمی شود و بیرون هوای خیلی سرد است، ممکن است لازم باشد بنزین پمپاژ کنید یا سوخت اضافی به موتور برسانید تا راحتتر روشن شود. اینکه اضافه کنید یا نه به این بستگی دارد که موتور ماشین تان انژکتوری است یا کاربوراتوری.

اگر ماشین قبل از سال ۱۹۹۰ ساخته شده باشد، کاربوراتوری است. کاربوراتور وسیله ای مکانیکی است که هوا را با سوخت مخلوط می کند و به موتور می رساند. در این ماشین ها، چند بار با فشار دادن پدال گاز قبل از روشن کردن ماشین، بنزین پمپاژ کنید. پمپاژ کردن بنزین باعث می شود کاربوراتور مقدار کمی سوخت به موتور برساند. هر بار که پدال گاز را در ماشین کاربوراتوری فشار می دهید، بنزین مایع بیشتری به داخل موتور ریخته می شود.

هنگام پمپاژ کردن بنزین روی ماشین سرد مراقب باشید. اضافه کردن بیش از اندازه بنزین قبل از استارت، ممکن است موتور را « خفه» کند و با پر کردن آن از سوخت و باقی نگذاشتن هوای کافی مانع از احتراق صحیح شود، زیرا سوخت مایع به راحتی محترق نمی شود ( به راهنمای ارائه شده در بخش روشن کردن موتور خفه شده، توجه کنید)

اگر موتور خفه شده باشد، پدال گاز را کاملا تا پایین فشار دهید و موتور را از نو بچرخانید. وقتی پدال کاملا پایین آورده شود با وارد کردن هوای اضافی به داخل موتور ، سوخت اضافه را خشک می کند. ممکن است برای روشن کردن موتور مجبور شوید بیش تر از حد طبیعی آن را بچرخانید. وقتی موتور روشن شد، پدال گاز را رها کنید.

اگر  موتور ماشین تان « نچرخید» باتری به باتری کنید یا باتری را تعویض کنید. خالی بودن باتری یکی از رایج ترین دلایل روشن نشدن موتور است. برای اینکه دوباره ماشین تان را روشن کنید، باید باتری به باتری کنید. در غیراینصورت، باتری خالی را با یک باتری نو عوض کنید.

اگر ماشین تیک تیک می کند اما روشن نمیشود، دینام را عوض کنید. شما یا مکانیک می توانید به راحتی با انجام آزمایشی ساده متوجه شود که دینام نیاز به تعویض دارد یا خیر.

اگر باتری و دینام ماشین سالم هستند اما ماشین روشن نمی شود،استارت را تعویض کنید. شما یا مکانیک می توانید عمل تعویض را انجام دهید.


 

چگونه ماشين را اصولي روشن کنيم؟

مقاله | آموزشی

کد محتوا: ۳۴۹۶

ارسال: دوشنبه، ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰:۳۶

به روز شده: دوشنبه، ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰:۳۶

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، روشن کردن، صندلی، کمربند، سوییچ، استارت، دسته دنده، گیربکس، پدال، خلاص، آینه، کاربراتور، بنزین، پمپاژ

نوع: مقاله

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: راننده شو

پیوند:

بازدید: ۲۴۳

زبان: پارسی

(۱ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی