کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  شنبه، ۶ مرداد‌‌ماه ۱۴۰۳ | Saturday, July 27, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

کاهش آلایندگی خودرو و راهکارهای پیشنهادی

  در این مطلب به بررسی روش‌های مختلف کاهش آلایندگی خودرو و تأثیر آن روی سلامت همگانی خواهیم پرداخت.  

 شنبه، ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰:۴۸|

با فرا رسیدن فصل سرما بار دیگر مسئله آلودگی هوا به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شده است. عوامل مختلفی در رخ دادن چنین پدیده زیان باری دخیل هستند اما وسایل نقلیه به ویژه خودروهای شخصی نیز در کانون اصلی متهمان آلودگی هوا قرار دارند. جدای از مقصران اصلی این موضوع، آنچه باعث نگرانی است تأثیرات درازمدت آلودگی هوا بر سلامت شهروندان است که این مسئله در شهرهای پرجمعیت وضعیت حادتری دارد و در حال حاضر که این مقاله را مطالعه می‌کنید مدارس برخی شهرها به دلیل آلودگی هوا تعطیل شده است. اما ما نیز در آلودگی شهر خود سهمی داریم و باید تلاش کنیم میزان آلایندگی وسایل نقلیه را تا حد امکان کاهش دهیم. به همین منظور روش‌های مختلفی را جهت کاهش آلایندگی خودرو تهیه کرده و همگی آن‌ها را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم. امیدواریم همگی با رعایت این موارد که البته ساده هستند و هزینه چندانی هم ندارند به ساختن فردایی بهتر برای فرزندان خود کمک کنیم.

کاهش آلایندگی خودرو
همان‌طور که مستحضر هستید کاهش آلایندگی خودرو تأثیر مثبتی روی محیط‌زیست و هوای اطراف ما خواهد داشت و درعین‌حال سبب عملکرد بهتر خود خودرو، بهبود مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های نگهداری آن خواهد شد. در کشورهای اروپایی رعایت استانداردهای آلایندگی از سال ۱۹۹۲ اجباری شده و هر ساله نیز شاهد سخت‌گیرانه‌تر شدن این قوانین هستیم؛ اما در کشور ما نیز اگرچه چنین قوانینی با استانداردهای قدیمی‌تر وجود دارند اما مجموعه‌ای از عوامل شامل خودروهای قدیمی و از رده خارج، سوخت با کیفیت پایین، استفاده زیاد از خودروهای شخصی، ضعف حمل‌ونقل عمومی و… دست به دست هم داده‌اند تا وضعیت آلودگی هوا به حالت بحرانی برسد. شما عزیزان با رعایت موارد زیر می‌توانید سهم زیادی در کاهش آلایندگی خودرو و به‌تبع آن کاهش آلودگی هوای شهرها داشته باشید.

استفاده از پاک کننده کارا برای پیشرانه
با افزایش سن خودرو دوده‌های مضر در پیشرانه جا خوش می‌کنند که نتیجه آن افزایش مصرف سوخت و آلایندگی پیشرانه خواهد بود. استفاده از پاک‌کننده‌های معتبر در سیستم سوخت‌رسانی به حذف این دوده‌ها و مواد مضر کمک خواهد کرد. باید دقت کرد برای استفاده از چنین افزودنی‌هایی می‌بایست سوخت باکیفیت را در خودروی خود بکار گیرید.

استفاده از سوخت باکیفیت
در کشورهای پیشرفته سوخت‌هایی با درجه اکتان متفاوت عرضه می‌شود و در کشور ما نیز عرضه بنزین سوپر کم و بیش صورت می‌گیرد. برخی رانندگان می‌پرسند آیا بنزین باکیفیت‌تر ارزش اضافه پرداخت را دارد؟ باید دانست این نوع سوخت‌ها دارای عناصر پاک کننده فعال برای زدودن مواد آلاینده از پیشرانه هستند که نتیجه آن بهبود مصرف سوخت و کاهش آلایندگی خودرو خواهد بود. در برخی خودروها حتی استفاده از سوخت باکیفیت منجر به بهبود پرفورمنس آن نیز می‌شود.

تعویض به موقع روغن‌موتور
روغن‌موتور جزو اساسی‌ترین روانکارهای خودروهاست و نقش انکارناپذیری در کارکرد صحیح پیشرانه ایفا می‌کند. روغن‌موتور باید در فواصل زمانی مشخص تعویض شود و نکته مهم اینکه نوع روغن‌موتور استفاده شده باید با انواع توصیه شده از طرف سازنده خودرو منطبق باشد.

تعویض فیلتر هوا
درصورتی‌که فیلتر هوای خودروی شما گرفته باشد جریان هوای ورودی به پیشرانه کاهش خواهد یافت و این امر منجر به مشکلاتی همچون افزایش استهلاک، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی و… می‌شود. به همین خاطر تعویض به موقع فیلتر هوا به ویژه در زمانی که مسیر تردد شما جاده‌های خاکی است امری ضروری خواهد بود.

بررسی فشار باد لاستیک
بنا به گفته شرکت میشلن، فشار باد لاستیک خودرو در هر ماه به اندازه ۰.۰۷ بار کاهش پیدا می‌کند اما فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که می‌توانند کاهش فشار باد را بیشتر کنند. این امر منجر به افزایش مصرف سوخت و آلایندگی خودرو می‌شود و بنابراین می‌بایست در فواصل زمانی منظم نسبت به بررسی و تنظیم فشار باد لاستیک خودروی خود اقدام نمایید.

سیستم تهویه مطبوع
واقعیت این است که استفاده از سیستم تهویه مطبوع باعث تحت‌فشار قرار گرفتن پیشرانه و افزایش مصرف سوخت و آلایندگی آن می‌شود به همین خاطر توصیه می‌کنیم چند کیلومتر مانده به مقصد استفاده از این سیستم را به حداقل رسانده و حتی آن را خاموش کنید. همچنین بررسی و سرویس سیستم تهویه مطبوع را از یاد نبرید.

عدم کارکرد درجای پیشرانه
تا حد امکان خودرو را به‌صورت درجا روشن نگه ندارید و در زمان‌گیر کردن در ترافیک و موارد مشابه پیشرانه را خاموش کنید. این امر تأثیر مثبتی روی کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودرو دارد.

تغییر سبک رانندگی
اگر به دنبال کاهش آلایندگی خودرو و بهبود کیفیت هوای محیط زندگی خود هستید باید سبک رانندگی خود را تغییر دهید. تعویض سریع‌تر دنده‌ها، عدم بالا بردن بیش از حد دور موتور، ترمز نرم و کاهش سرعت نرمال در عین اینکه باعث کاهش استهلاک خودرو می‌شوند تأثیر مثبتی روی مصرف سوخت و آلایندگی دارند. برخی خودروها از سیستم‌هایی برای بررسی سبک رانندگی مالک بهره می‌برند و بازخوردهای لازم را به اطلاع او می‌رسانند.

کاهش میزان استفاده از خودروی شخصی
واضح است که عدم استفاده از خودرو به معنی عدم تولید آلاینده‌های خطرناک خواهد بود. بهتر است اگر مسیر کار یا زندگی شما نزدیک است از وسایل نقلیه عمومی یا دوچرخه استفاده کنید. پیاده‌روی در مسیرهای کوتاه و متوسط نیز علاوه بر حفظ سلامت بدن تأثیر مثبتی بر کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

توجه به آیرودینامیک خودرو
استفاده از باربند و روف راک و… تاثیر منفی روی عبور جریان هوا از اطراف خودرو دارد و این امر باعث افزایش آلایندگی خودرو و مصرف سوخت خواهد داشت. در صورت عدم استفاده از باربند و روف راک آن‌ها را از سقف خودرو باز کنید.

انتخاب خودروهای پاک‌تر
اگرچه چنین موضوعی در بازار خودروی ما به خاطر قدرت خرید پایین مردم و همچنین تولید خودروهای قدیمی و از رده خارج خیلی صدق نمی‌کند اما کم‌کم شاهد معرفی و تولید خودروهای پاک‌تر هستیم. خودروهای مدرن پاک‌تر و کم‌مصرف‌تر از هر زمان دیگری هستند و خودروسازان معتبر جهانی رقابت فشرده‌ای در تولید محصولات سبز دارند. بهتر است خودروی بعدی شما جزو پاک‌ترین‌ها و کم‌مصرف‌ترین‌ها باشد.


 

کاهش آلايندگي خودرو و راهکارهاي پيشنهادي

یادداشت | آموزشی

کد محتوا: ۳۵۴۸

ارسال: شنبه، ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰:۴۸

به روز شده: شنبه، ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰:۴۹

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، آلایندگی خودرو، سوخت، روغن موتور، فیلتر هوا، باد لاستیک، ترافیک، آیرودینامیک

نوع: یادداشت

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: پدال

پیوند:

بازدید: ۱۶۵

زبان: پارسی

(۲ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی