کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  شنبه، ۸ اردیبهشت‌‌ماه ۱۴۰۳ | Saturday, April 27, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

سنسور باران ماشین چگونه کار می کند؟

  سنسور باران خودرو یکی از این آپشن‌های ایمنی است. هر چند این آپشن چند سالی است که در خودروهای خارجی نصب می‌شود؛ اما اخیرا خودروسازان داخلی و مونتاژکاران نیز در حال عرضه محصولات جدید خود با این آپشن هستند.  

 یک‌‌شنبه، ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶:۲۹|

سنسور باران درواقع سنسوری است که با هدف افزایش تمرکز راننده به هنگام رانندگی در جاده های برفی و بارانی تعبیه شده است که معمولا در پشت آینه مرکزی خودرو قرار دارد.

اصولا سنسورهای باران خودرو به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول به کمک امواج فراصوت و دسته دوم، به کمک امواج فروسرخ عمل می کنند. این سنسور ها اساسا بر پایه انتشار امواج روی سطح شیشه جلو خودرو و محاسبه نمودن میزان جذب امواج بازتابی توسط سنسور کار می کنند. پس این امواج که همواره به شیشه جلوی خودرو می تابند، در صورتی که این شیشه خشک باشد تمام این امواج به سنسور برمی گردند و در صورت خیس بودن و وجود قطره های آب روی شیشه، پرتوهای تابانده شده را پخش می کند و در این حالت درصد کمتری از امواج برمی گردند.

همچنین لازم به ذکر است که اگر خودروی شما از این سنسور بهره می برد, هنگامی که قصد شستن خودروی خود را داشتید, باید این سنسور را با استفاده از اهرمی که در پشت فرمان خودرو تعبیه شده است, غیرفعال کنید چرا که اگر این سنسور به هنگام شستشوی خودرو فعال باشد موجب می شود تا سنسور باران اطلاعات دما را به کامپیوتر خودرو دهد و سپس برف پاکن خودرو شروع به فعالیت کند بنابراین با استفاده از اهرم موجود در پشت فرمان خودرو می توانید سنسور باران را از حالت اتوماتیک خارج کرده و مانع فعالیت برف پاکن ماشین به هنگام شستشوی خودروی خود شوید.

انواع سنسور باران و نحوه عملکرد آنها

سنسورهای اولتراسونیک
سنسورهای اولتراسونیک نسبت به امواج صوتی فراتر از محدوده شنوایی انسان حساسیت نشان داده و می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را با دریافت امواج مذکور به دست آورند. سنسورهای اولتراسونیک امواجی که با شیشه خودرو برخورد کند را دریافت کرده و بر حسب میزان امواج دریافتی واکنش نشان خواهند داد.

قابل ذکر است که این امواج در هر شرایطی می‌توانند به شیشه برخورد کنند، اما زمانی که شیشه خشک باشد تمامی امواجِ برخورد کرده به شیشه به واسطه سنسور باران جذب خواهد شد. چنان‌چه شیشه خیس باشد، امواج مذکور به صورت منشورگونه بازگردانده شده و در محیط انتشار می‌یابند؛ در نهایت امواج دریافتی به واسطه حسگر باران کاهش پیدا خواهد کرد.

زمانی که این کاهش بیش از حد استاندارد باشد، اطلاعات دریافتی توسط سنسور شامل پیامی خواهد بود که موجب وارد شدن برف‌ پاک‌کن‌ها به مدار می‌شود. بدین صورت با در نظر گرفتن میزان رطوبت شیشه جلوی ماشین، سرعت و شروع و توقف برف‌ پاک‌کن‌ها تنظیم خواهد شد.

سنسورهای اینفرارد
این سنسور ها از امواج برای ایجاد سیگنال خروجی استفاده می‌کنند. در این سنسور از لامپ های مادون قرمزی استفاده می شود که در پشت شیشه جلوی ماشین نصب می شوند. این نور با چشم انسان قابل دیدن نیست. در صورت خیس بودن شیشه جلوی خودرو شکست نور باعث کاهش نور بازتابی می‌شود و در نهایت برف پاک کن فعال می‌شود.

اهمیت نصب سنسور باران روی خودرو
هدف از نصب این سنسور ها این است که راننده تمام تمرکز و حواس خود را به رانندگی اختصاص دهد. و این گونه نباشد که بخواهد در زمانی که باران شدید شده وقت خود را بر روی روشن کردن برف پاک کن صرف کند یا حرکت خود را متوقف کند تا از شدت باران کم شود. علاوه براین سبب افزایش دید راننده می شود که امنیت او تضمین می‌شود.

مزایای استفاده از سنسور باران
میدان دید راننده از طریق شیشه جلوی اتومبیل حاصل می شود که در صورت عدم شفافیت آن، ایمنی سرنشینان را به خطر خواهد انداخت. به عبارتی دیگر به هنگام عواملی چون بارش، میدان دید راننده کاهش پیدا کرده که در این هنگام لازم است تا برف پاک کن سریعا فعال گردد.

در خودروها معمولا دو یا سه حالت برای سرعت برف پاک کن برنامه ریزی شده است. گاهی سرعت های تنظیم شده با شدت باران هماهنگ نبوده که شخص راننده می بایست دائما سرعت برف پاک کن را تغییر دهد. مسلما این مسائل باعث به مخاطره انداختن تمرکز راننده می شود که این به تنهایی موجب بروز حوادث بسیاری خواهد شد. سنسور باران در این موارد با سنجش میزان رطوبت دائمی خودرو، سرعت برف پاک کن را تنظیم می نماید.

  • قابل نصب بر روی هر خودرویی حتی خودرو های قدیمی
  • هزینه نصب مناسب
  • افزایش ایمنی در رانندگی
  • قابلیت تعویض راحت

کدام خودروها در بازار ایران سنسور باران دارند؟
بسیاری از خودروهای خارجی مجهز به سنسور باران هستند. همان طور که اشاره کردیم، ایران خودرو، سایپا و سایر مونتاژکاران بعد از سال ۱۴۰۰ در کشور تصمیم به نصب سنسور باران خودرو روی محصولات جدید خود گرفتند. در همین راستا از جمله مهم‌ترین خودروهای بازار ایران که مجهز به سنسور باران هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دنا پلاس توربو شارژ دستی و اتوماتیک

تارا دستی و اتوماتیک

شاهین

چری تیگو ۷

آریزو ۵

آریزو ۶

ام وی ام X۲۲

ام وی ام X۳۳

نکات مهم درباره سنسور باران ماشین
اساس سنسور باران خودرو بر میزان رطوبت شیشه جلوی خودرو است. بنابراین در صورتی که امکان خیس شدن شیشه خودرو به دلایلی غیر از باران بود و نیازی به برف پاک کن هم نبود باید این سنسور از مدار خارج شود. بطور مثال زمانی که قرار است خودرو را بشوییم، باید به این نکته توجه داشته باشید. سنسور باران در خودروهای مختلف به روش‌های گوناگونی  غیر فعال می‌شود. باید دقت کنید بعد از اتمام پروسه مد نظر مثل شستشوی ماشین، سنسور را برای حفط کارایی مجدد فعال کنید.

در برخی از خودروها برف پاک کن‌ها به صورت مستقل از سنسور نیز قادر به فعالیت هستند. منظور از این جمله این است که در حالت خودکار فعالیت برف پاک کن‌ها وابسته به سنسور است و در صورت غیر فعال شدن این حالت، برف پاک کن‌ها به تنهایی و با اختیار راننده نیز عمل می‌کنند. سنسورهای مستقل به ECU متصل هستند و به برف پاک کن‌ها به صورت مسقیم متصل نیستند. در صورتی که برف پاک کن و سنسور مستقل از هم نباشند و در یک مدار قرار بگیرند و در صورت خرابی سنسور، برف پاک کن نیز از کار می‌افتد.  با توجه به ضرورت سلامت کارکرد برف پاک کن‌ها باید نسبت به این موضوع دقت داشته باشید. ابتدا دقت کنید که آیا برف پاک کن خودروی شما به تنهایی کار می‌کند یا خیر؟ ار اینگونه نیست باید نسبت به سلامت سنسور باران خودرو خود حساس باشید.


 

سنسور باران ماشين چگونه کار مي کند؟

خبر | آموزشی

کد محتوا: ۳۵۵۹

ارسال: یک‌‌شنبه، ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶:۲۹

به روز شده: یک‌‌شنبه، ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶:۲۹

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، سنسور باران

نوع: خبر

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: خودرونویس

پیوند:

بازدید: ۲۱۶

زبان: پارسی

(۱ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی