کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  دوشنبه، ۲۶ شهریور‌‌ماه ۱۴۰۳ | Monday, September 16, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

آیا تغییر سایز لاستیک بر عملکرد سرعت‌سنج خودرو تأثیر دارد؟

  برخی افراد معتقدند تغییر سایز لاستیک می‌تواند بر سرعت‌سنج خودرو تأثیرگذار باشد اما آیا واقعاً این‌گونه است؟  

 یک‌‌شنبه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱:۴۳|

جابجایی منظم لاستیک‌های خودرو، بر اساس آنچه در دفترچه راهنما نوشته شده اصلاً تأثیری روی وسیله نقلیه نخواهد داشت؛ اما اگر از لاستیک بزرگ‌تر یا کوچک‌تر استفاده کنیم وضعیت چگونه خواهد بود؟ پاسخ کوتاه این است که شرایط خودرو تغییر خواهد کرد و اگر سایز رینگ و لاستیک خودروی شما تغییر یابد سرعت‌سنج عدد صحیحی را نشان نخواهد داد. در واقع انتخاب سایز اشتباه لاستیک یکی از اشتباهات متداولی است که مالکان انجام می‌دهند. باید دانست خودروسازان سرعت‌سنج وسایل نقلیه را برای کار با سایز خاصی از رینگ و لاستیک کالیبره می‌کنند.

استفاده از رینگ و لاستیک با قطر و اندازه متفاوت تمامی تنظیمات استاندارد کارخانه را تغییر خواهد داد و این امر نه تنها باعث اشتباه در سرعت‌سنج می‌شود بلکه روی کارکرد واقعی خودرو نیز تأثیر می‌گذارد. در حقیقت اگر رینگ و لاستیک کوچک‌تر یا بزرگ‌تری نسبت به اندازه استاندارد کارخانه انتخاب کنید میزان کارکرد خودرو به اندازه‌ای که فکر می‌کنید نخواهد بود. یک لاستیک ۲۰ اینچی شرایط مشابه لاستیک ۲۴ اینچی را ندارد و بنابراین برنامه‌ریزی خودرو به‌طور کامل تغییر خواهد کرد. اگر روی تغییر رینگ و لاستیک خودروی خود تأکید دارید حتماً قبل از این کار با یک متخصص مشورت بکنید تا بتوانید بهترین گزینه را بدون ایجاد تأثیر منفی روی عملکرد خودرو انتخاب نمایید. البته بازهم باید به این نکته اشاره کنیم که با تغییر سایز لاستیک فقط سرعت‌سنج تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد بنابراین جنبه‌های دیگری نیز وجود دارند که هنگام تعویض لاستیک‌ها باید به آن دقت کنید.

موضوع دیگری که باید زمان تغییر سایز لاستیک در نظر بگیرید فاصله لاستیک با قوس چرخ و فضای داخلی گلگیر است. اگر لاستیک بیش از حد بزرگ باشد فضای کافی برای مانور آن‌ها وجود نخواهد داشت و به احتمال زیاد لاستیک با لبه گلگیر و سپر برخورد خواهد کرد. همچنین در صورت استفاده از لاستیک‌های بزرگ‌تر باید برخی تغییرات را نیز انجام دهید. به‌طور مثال سیستم تعلیق باید از نو تنظیم شود و از آنجایی که سیستم ترمز و گیربکس نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد بنابراین مکانیک باید آن‌ها را نیز تنظیم کند. نکته دیگر اینکه میزان مصرف سوخت پیش بینی شده نیز با تغییر سایز لاستیک تغییر خواهد کرد.

البته باید دانست با برخی محاسبات می‌توان به‌طور ایمن لاستیک‌ها را تغییر داد تا سرعت‌سنج خودرو رقم صحیح را نشان دهد. به همین منظور باید برخی موارد همچون پهنا و ارتفاع لاستیک را در نظر گرفت. در واقع برخی افراد بجای استفاده از رینگ و لاستیک بزرگ‌تر از لاستیکی با ابعاد مشابه استاندارد استفاده می‌کنند اما پهنای این لاستیک‌ها کمی بیشتر است. در برخی موارد نیز با انتخاب رینگ و لاستیک بزرگ‌تر، جنبه‌های دیگری از آن‌ها همچون ارتفاع کاهش پیدا می‌کند تا ابعاد استاندارد لاستیک در خودرو حفظ شود. در خاتمه باید به این نکته اشاره داشت که بهترین کار توجه به دستورالعمل‌های سازنده خودرو و استفاده از رینگ و لاستیک توصیه شده است تا به این ترتیب هم ایمنی خودرو تحت تاثیر قرار نگیرد و هم استهلاک بخش‌های مختلف آن افزایش نیابد.


 

آيا تغيير سايز لاستيک بر عملکرد سرعت‌سنج خودرو تأثير دارد؟

یادداشت | آموزشی

کد محتوا: ۳۶۰۶

ارسال: یک‌‌شنبه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱:۴۳

به روز شده: یک‌‌شنبه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱:۴۳

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، لاستیک خودرو، رینگ و لاستیک، مصرف سوخت

نوع: یادداشت

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: پدال

پیوند:

بازدید: ۶۹

زبان: پارسی

(۱ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی