کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  جمعه، ۱۰ فروردین‌‌ماه ۱۴۰۳ | Friday, March 29, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

هشدار جدی به رانندگان

موقع آب و روغن قاطی کردن چه باید کرد؟

  یکی از اتفاقات ترسناکی که ممکن است برای همه صاحبان خودرو رخ دهد به اصلاح آب و روغن قاطی کردن است.  

 شنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳:۰۹|

با توجه به این که قیمت خودرو این روزها به شدت بالا رفته بنابراین بهتر است در استفاده از خودرویتان نهایت دقت را داشته باشید و به خوبی از آن نگهداری کنید. مهم ترین بخش خودرو همان پیشرانه است که به نوعی قلب تپنده محسوب می‌شود؛ بنابراین باید به آن توجه ویژه ای داشت.

پیشرانه برای این که بتواند به فعالیت خود به خوبی ادامه دهد نیاز به دو مایع آب و روغن دارد. این دو مایع به هیچ وجه نباید با یکدیگر ترکیب شوند. اما به صورت جداگانه هر یک وظایف خود را برای عملکرد مناسب پیشرانه انجام می‌دهند. روغن از ایجاد فرسایش بیش از حد بین قطعات پیشرانه جلوگیری می‌کند و وظیفه روانکاری دارد و از طرفی دیگر آب نیز گرمای بالای ناشی از احتراق را می‌گیرد.

زمانی که استارت خودرو زده می‌شود واترپمپ شروع به فعالیت می‌کند و باعث گردش آب رادیاتور و ضد یخ می‌شود. همین کار را نیز اویل پمپ در خصوص روغن انجام می‌دهد. تا زمانی که پیشرانه سالم باشد این دو مایع مهم با یکدیگر مخلوط نخواهند شد. اما یکی از خطرات اساسی که در کمین خودروها قرار دارد آب و روغن قاطی کردن است. این مشکل می‌تواند صدمات زیادی به بخش های مختلف خودرو وارد کند. بنابراین بهتر است با دلایل ایجاد چنین اتفاقی آشنا شویم و بدانیم هنگام بروز این مشکل چه کنیم. حتی در این مطلب به شما می‌گوییم که چه کنید تا دچار این مشکل نشوید.

آب و روغن قاطی کردن یعنی چه؟
اول بهتر است متوجه شویم که آب و روغن قاطی کردن دقیقا به چه معناست؟ همانطور که از این اصطلاح مشخص است اگر روغن وارد چرخه آب پیشرانه شود به آن آب و روغن قاطی کردن می‌گویند. به هر دلیل اگر آب یا روغن از مدار اصلی خارج شوند با این مشکل مواجه خواهید شد. اما زمانی که این اتفاق می‌افتد مایع رادیاتور به رنگ نسکافه ای یا قهوه‌ای خواهد شد.

علت چیست؟
یکی از شایع ترین عوامل آب و روغن قاطی کردن به سوختن واشر سر سیلندر مربوط می‌شود. واشر سر سیلندر یک نوع آب بند است که از جنس پلاستیک و فلز ساخته می‌شود و بین محفظه و بلوک سیلندر قرار می‌گیرد. این واشر از ورود آب به محفظه سیلندر جلوگیری می‌کند و به نوعی نقش بسیار اساسی و مهم دارد. گرمای زیاد در پیشرانه گاهی اوقات باعث می‌شود واشر دفرمه و از حالت اصلی خود خارج شود در نتیجه همین قضیه به آب و روغن قاطی کردن منجر خواهد شد.

عوامل سوختن واشر سرسیلندر
درست کار نکردن فن خودرو
فن خودرو عملکرد ساده ای دارد و اصلا قرار نیست کار پیچیده ای انجام دهد. اما همین عملکرد ساده ی خنک کردن خودرو در صورتی که به درستی انجام نشود، موجب بالا رفتن دمای موتور شده و ممکن است جوش آورده و ماجراهای غم انگیز بعدی رخ دهند.

نقش مکانیک
اگر به هر دلیلی سرسیلندر و سیلندر خودروی شما مورد تعمیر قرار گرفته باشد، ممکن است تعمیرکار از روی کم دقتی واشر را به درستی جای نداده و یا محکم نکرده باشد. دقت داشته باشید که نحوه ی صحیح قرار دادن واشر سرسیلندر به شکلی ست که بخش مسی آن باید رو به پایین باشد.

به همین دلیل است که همیشه توصیه می کنیم از تعمیرکار خودروی حرفه ای برای کوچکترین نیازهای وسیله نقلیه خود بهره مند شوید!

جوش آوردن موتور خودرو
موتور خودرو به دلایل متعددی جوش می آورد که از اصلی ترین آن ها کم شدن آب رادیاتور و نشتی آب از موتور است. به علاوه اگر در فصل گرما ضد یخ را از قلم انداخته و از آن استفاده نکرده باشید، خطر جوش آوردن در آفتاب داغ را با ریسک بالا پذیرفته اید.

پایان طول عمر واشر سرسیلندر
توجه داشته باشید که به جز عوامل بیرونی و فنی بالا، باید این را بپذیریم که هر قطعه ای طول عمر مشخصی دارد. به همین دلیل با پایان طول عمر واشر سرسیلندر نیز این قطعه عملکرد درستی نخواهد داشت و باید حتما در سرویس های دوره ای ماشین خود، به این موضوع دقت داشته باشید.

با در نظر گرفتن عوامل بالا و جلوگیری از آن ها، می توانید از آب روغن قاطی کردن ماشین خود، پیشگیری درستی به عمل بیاورید.

نشانه های آب روغن قاطی کردن
پدیده آب و روغن قاطی کردن موتور خودرو دارای علائم و نشانه هایی است که توجه داشتن به آنها می تواند از بروز هزینه های هنگفت جلوگیری کند. در زیر به چند نمونه از این علائم اشاره می کنیم:

_ مشاهده روغن در رادیاتور خودرو (این مورد اصلی ترین نشانه آب و روغن قاطی کردن موتور است)

_ سرد بودن رادیاتور هنگام کار کردن خودرو (در واقع ماشین کار می کند ولی رادیاتور سرد است)

_ باد کردن شیلنگ متصل به رادیاتور

_ وجود بخار در درب موتور

_ تغییر شکل لوله‌های متصل به رادیاتور

_ روشن نشدن خودرو در سرما و خارج شدن دود سفید از موتور (یکی از نشانه های خرابی واشر سرسیلندر، خروج دود سفید و غلیظ از اگزوز است. این اتفاق به دلیل مخلوط شدن آب و مایع خنک کننده با بنزین می افتد.

اگر آب و رغن قاطی شد چه کنیم؟
اگر وضعیت قاطی کردن آب و روغن به شدت باشد باعث جوش آوردن خودرو می‌شود. حال در این شرایط باید چه کاری انجام دهیم؟ مهم ترین کار این است که به سرعت خودرو را متوقف و خاموش کنید. بعد از آن برای این که گرما بهتر از خارج شود درب کاپوت را باز کنید. سپس آب را با دقت روی رادیاتور خودرو بریزید.

این موارد بهترین کارهایی است که در این شرایط می‌توانید انجام دهید. در فاصله زمانی که با امداد تماس می‌گیرید بهتر است هر چند دقیقه یک بار تک استارت بزنید. بدین صورت که استارت را به گونه ای بزنید که خودرو روشن نشود. این کار نیز از ایجاد صدمه به خودرو جلوگیری می‌کند.

پیشگیری
تا به اینجا متوجه شدیم که اصلی ترین علت آب و روغن قاطی کردن به سوختن واشر سر سیلندر مربوط می‌شود. اما برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی چه باید کرد؟ علامت سوختن واشر سر سیلندر چیست؟ یکی از علائم مهم که نشان دهنده سوختن واشر سر سیلندر است به کم شدن آب رادیاتور مربوط می‌شود. بهتر است آب رادیاتور را به صورت مداوم چک کنید و اگر با کم شدن این مایع مواجه شدید احتمالا سوختن واشر سر سیلندر وجود دارد. از جمله دیگر علائم می‌توان به وجود روغن یا حباب در آب رادیاتور، تغییر رنگ روغن موتور و خروج دود سفید از اگزوز اشاره کرد.

علت آب روغن قاطی کردن خودرو پژو
خودرو های فرانسوی مانند محصولات پژو و رنو موتور گرم هستند به این معنی که دمای کار کرد موتور در زمان روشن بودن بالا است. این بالا بودن دما در زمان کار بسیار مفید بوده و موتور در بهترین حالت بازدهی قرار دارد ولی باعث فرسایش واشر سرسیلندر می‌شود به همین موضوع علت آبروغن قاطی کردن ماشین پژو است. وجود روغن در مخزن اب ۲۰۶ نیز به همین علت است. به عنوان مثال در پژو ۲۰۰۸ دمایی که در ECU ماشین برای موتور در نظر گرفته شده دمای ۹۰ درجه است. این دما بازدهی موتور را بالا می‌برد ولی بای دشما مراقب واشر سرسیلندر خودرو خود باشید.


 

هشدار جدي به رانندگان

موقع آب و روغن قاطي کردن چه بايد کرد؟

مقاله | آموزشی

کد محتوا: ۳۴۲۷

ارسال: شنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳:۰۹

به روز شده: شنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷:۰۶

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، آب روغن قاطی کردن، استارت، ضدیخ، واشر سرسیلندر، جوی آوردن، موتور خودرو،

نوع: مقاله

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: خودرونویس

پیوند:

بازدید: ۲۳۰۵۱

زبان: پارسی

(۵ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی