کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  جمعه، ۷ اردیبهشت‌‌ماه ۱۴۰۳ | Friday, April 26, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

آموزش رانندگی در پیچ‌ها

  در نگاه اول پیچیدن کار بسیار ساده ای به نظر می آید ، خب فرمان را میچرخانیم و میپیچم !!! اما شما باید قوانین مربوط به آن را بدانید و رعایت کنید و همچنین اقداماتی انجام دهید تا از تصادف کردن جلوگیری کنید ، مخصوصا در رانندگی در شهر که موتوری و سایل نقلیه از چپ و راست سبقت میگیرند.  

 شنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵:۵۷|

پیچیدن به راست ، چپ یا دور زدن به‌صورت درست سخت نیست ، اما خیلی از افراد اصول درست آن را رعایت نمی‌کنند و دیگران را دچار مشکل می‌کنند .

پیچیدن به سمت راست
راهنما بزنید . ۳۰ متر مانده تا رسیدن به پیچ راهنما بزنید . درست است که بسیاری از افراد این کار را رعایت نمی‌کنند ، اما شما به ۲ دلیل آن را رعایت کنید :

۱ – قانون

۲ – جلوگیری از تصادف

با زدن راهنما تمامی ماشین‌ها می‌فهمند که شما می‌خواهید بپیچید و خود را برای آن شرایط آماده می‌کنند .

سرعت خود را به ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر بر ساعت کاهش دهید . در هنگام کاهش سرعت از آینه عقب حواستان باشد که ماشین عقبی نیز سرعت خود را کاهش داده است یا خیر ؟

اگر متوجه شدید که ماشین عقبی سرعت خود را کم نکرد ، چند بار ترمز را بگیرید و ول‌کنید تا چراغ‌ترمز خاموش و روشن‌شده و ماشین عقبی آگاه شود .

حواستان به ماشین‌ها ، موتوری‌ها ، دوچرخه‌سواران و  عابران پیاده باشد . این کار را می‌توانید با استفاده از آینه‌بغل ، آینه وسط و چک کردن نقاط کور انجام دهید . بعدازاینکه مطمئن شدید خبری نیست ، بپیچید .

نکته : حواستان باشد که رانندگان در ایران متأسفانه بسیار بد رانندگی می‌کنند و امکان دارد به‌سادگی تصادف کنید ، حتی اگر تمام قوانین را رعایت کنید ، بنابراین همه‌چیز را به‌خوبی چک کنید .

چگونه بپیچیم ؟
اول‌ازهمه اینکه به لاین سمت راست بروید و همچنین شما باید بعد از پیچیدن به لاین سمت راست جاده‌ای که می‌پیچید بروید ( البته اگر ۲ لاینه است ) . شما باید به‌گونه‌ای بپیچید که از گوشه ترین حالت ممکن وارد خیابان بعدی شوید به‌طوری‌که به جدول نیز برخورد نکنید . حواستان باشد که اگر این کار را نکنید ممکن است به لاین مخالف ( سمت چپ ) رفته و دیگر رانندگان و خودتان را دچار مشکل کنید .

نکته : پیچیدن به راست را درزمانی که در لاین چپ هستید انجام ندهید و حتماً به لاین راست آمده ، سپس بپیچید . امکان تصادف در این‌گونه پیچ‌یدن‌ها زیاد است .

پیچیدن به سمت چپ
به علائم راهنمایی و رانندگی دقت کنید . برای گردش‌به‌چپ باید به علامت‌های جاده دقت کنید ، زیرا پیچیدن همیشه مجاز نیست . اگر دیدید که گردش‌به‌چپ غیرمجاز است ، به راه خود ادامه دهید تا به‌جایی برسید که گردش‌به‌چپ مجاز باشد .

راهنمای خود را بزنید . حداقل ۳۰ متر مانده تا به نقطه‌ای که می‌خواهید بپیچید ، راهنمای خود را بزنید و سرعت خود را به ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر بر ساعت کاهش دهید . تا جایی که می‌شود به خط وسط یا میانه ( بین ۲ طرف جاده ) نزدیک شوید .

همیشه از لاین سمت چپ بپیچید و وسوسه نشوید تا از لاین سمت راست هم بپیچید ، زیرا خطرناک بوده و ممکن است تصادف کنید ، مخصوصاً اگر راننده مبتدی‌ای هستید .

کاملاً بایستید و بگذارید ترافیک سمت مقابل از بین برود . به لاین مخالف وارد نشوید و بگذارید تا ماشین‌های لاین مخالف بگذرند . اگر در لاین مخالف وارد شوید درحالی‌که ماشین‌ها در آن در حال عبور است ممکن است تصادف رخ دهد و مقصر هم شما هستید .

درزمانی که جاده مناسب بود بپیچید . به‌صورت عمومی میگویند اگر ماشینی در فاصله ۶۰ متری در حال نزدیک شدن است ما نباید بپیچید . اگر جاده ۲ بانده بود می‌توانید به هرکدام از باندهای چپ یا راست بروید .

درصورتی‌که جاده تک بانده بود ، سعی کنید قسمتی از جاده که ماشین‌ها ازآنجا وارد می‌شوند را قطع نکنید ، به‌عبارت‌دیگر خیلی تنگ نپیچید !!!

دور زدن
تابلوی دور زدن ممنوع را چک کنید . حواستان باشد که اگر تابلوی دور زدن ممنوع درجایی نبود می‌توانید ادر آنجا دور بزنید . حواستان باشد که اگر درمکانیکه مثلاً دور زدن ممنوع باشد و شما دور بزنید به‌غیراز جریمه و زیر پا گذاشتن حقوق شهروندی ، در صورت تصادف شما ۱۰۰% مقصر خواهید بود .

راهنما زده و سرعت خود را کم کنید . بعد از رسیدن به نقطه‌ای که می‌خواهید بپیچید ، کم‌کم به لاین وسط نزدیک شده و کاملاً بایستید . مسیر را خوب ببینید تا دوچرخه‌سوار ، موتورسوار ، ماشین یا عابری در حال عبور نباشد .

برای دور زدن نباید تا فاصله ۶۰ متری ماشینی به شما نزدیک شود .

از لاین راست اقدام به دور زدن نکنید ، زیرا ممکن است ماشینی از لاین چپ رد شده و با شما تصادف کند .

فرمان را تا آخر بچرخانید . این کار را قبل از پیچیدن انجام دهید و بعد از ایجاد موقعیت مناسب ، دور زدن را انجام دهید . یادتان باشد بعد از پیچیدن باید به لاین چپ وارد شوید نه اینکه به لاین راست جاده بروید .

چه چیزهایی باعث می‌شوند تا بد بپیچیم ؟
۱ – با سرعت زیاد پیچیدن : پیچیدن مخصوصاً در پیچ‌های تند با سرعت زیاد ، می‌تواند باعث شود که شما کنترل ماشین را از دست بدهید و نتوانید آن را خوب کنترل کنید .

۲ – با سرعت خیلی کم پیچیدن : عموماً داخل شهر شما باید با سرعت ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر بر ساعت بپیچید ، اگر خیلی سرعت را کم کنید ، قدرت مانور خیلی کمی داشته و این اصلا خوب نیست .

۳ – خوب ندیدن طرفی که می‌خواهید بپیچید : شما باید سمتی که می‌پیچید را خوب بررسی کنید تا بتوانید خوب بپیچید ، ماشین‌های جلو که ممکن است دنده‌عقب بگیرند ، موتوری که ممکن است از راست یا چپ سبقت بگیرد ، عابران پیاده را مدنظر داشته باشید . بنابراین شما باید کاملاً سمتی را که می‌خواهید بپیچید را مدنظر داشته باشید .

۴ – بیش‌ازحد چرخاندن فرمان : اگر خیلی سریع ( تیز ) فرمان را بچرخانید یا اینکه بیش‌ازحد آن را بچرخانید به‌طوری‌که مجبور شوید آن را برگردانید ، نمی‌توانید پیچیدن خوبی را تجربه کنید . بعضی‌اوقات زیاد فرمان دادن می‌تواند باعث شود که حتی به جدول نیز برخورد کنید ، مخصوصاً در پیچیدن به سمت چپ !!!

۵ – کم چرخاندن فرمان : این کار باعث می‌شود که نتوانید مثلاً با یک فرمان پیچ را رد کنید و مجبور به گرفتن دنده‌عقب شوید و برای شما مشکل ایجاد شود . این کار ممکن است حتی باعث شود به دلیل خوب نچرخیدن ماشین با جدول نیز برخورد کنید .

۶ – بد قرار دادن دست روی فرمان : مثلاً اگر یکدستی برانید ، یا اینکه دستانتان روی جایگاه همیشگی ( ۲ و ۱۰ ) نباشد ، نمی‌توانید به‌درستی فرمان را بچرخانید و ماشین را کنترل کنید .


 

آموزش رانندگي در پيچ‌ها

یادداشت | آموزشی

کد محتوا: ۳۵۱۲

ارسال: شنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵:۵۷

به روز شده: شنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵:۵۷

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، فرمان، تصادف، دور زدن، پیچیدن به راست، راهنما، پیچیدن به چپ

نوع: یادداشت

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: کوروک

پیوند:

بازدید: ۶۸۵

زبان: پارسی

(۱ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی