کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  جمعه، ۳۱ فروردین‌‌ماه ۱۴۰۳ | Friday, April 19, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

چگونه تصادف نکنیم؟

  درست است که وقوع تصادفات در بسیاری از مواقع در دست ما نیست، اما باید بدانید که با رعایت بسیاری از نکات می‌توانید آمار تصادفات خود را به شکل زیادی کاهش دهید.  

 یک‌‌شنبه، ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵:۴۲|

جلوگیری کردن از تصادف در درمان ترس از رانندگی نیز به افراد کمک می‌کند ، زیرا بسیاری از افراد از تصادفات رانندگی واهمه دارند و در صورت حل این مشکل ، مشکل ترس از رانندگی آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند .

به رانندگان عصبانی و بی‌قرار راه دهید . حتی اگر راه درست را می‌روید و از تمام قوانین پیروی می‌کنید و رانندگان دیگر به‌درستی رفتار نمی‌کنند ، بهترین راه این است که به آن‌ها راه بدهید تا بروند ، زیرا ارزش تصادف کردن را ندارد .

صبر می‌تواند به جلوگیری از بسیاری از تصادفات به شما کمک کند .

اگر دیگر رانندگان بد رانندگی می‌کنند ، ناراحت نشوید و خلق خود را تنگ نکنید .

حواستان به دیگر رانندگان باشد و اقدامات دیگر رانندگان را پیش‌بینی کنید . اگر متوجه شدید راننده دیگری تهاجمی و بد رانندگی می‌کند ، رانندگی خوبی ندارد یا رانندگی نامنظمی دارد ، سعی کنید رفتار او را پیش‌بینی کرده و خود را برای آن شرایط آماده کنید . به‌عنوان‌مثال از او سبقت نگیرید یا فاصله خود را با او زیاد کنید .

اگر پشت راننده‌ای که مرتباً و الکی ترمز می‌کند رانندگی می‌کنید ، فاصله خود را با او زیاد کرده تا از تصادف جلوگیری کنید .

از دست دیگران عصبانی نشوید . عصبانیت پشت فرمان زمانی ایجاد می‌شود که شما از دست دیگر رانندگان عصبانی می‌شوید و دوست دارید آن را تلافی کنید ، اما باید از آن بگذرید . حتی اگر دیگر رانندگان قوانین را رعایت نمی‌کنند ، شما نباید از دست آن‌ها عصبانی شوید ، زیرا این عصبانیت باعث افزایش احتمال تصادف شما می‌شود .

اگر دیگر رانندگان شمارا دست انداختند یا مسخره کردند ، به آن‌ها اهمیت ندهید .

محیط اطراف را در حین رانندگی اسکن ( بررسی ) کنید . خیلی مهم است که شما جلوی خود را مشاهده کنید ، اما شما نیازمند این هستید که تمامی محیط اطراف و دیگر وسایل نقلیه را نیز بررسی کنید تا بتوانید از تصادف جلوگیری کنید . آینه‌ها را بررسی کنید و نقاط کور را چک کنید .

درزمانی که به تقاطع رسیدید ، حتماً هر دو طرف را چک کنید .

درزمانی که در تقاطع به سمت راست می‌پیچید ، هر ۲ طرف را ببینید تا وسیله نقلیه دیگری وجود نداشته باشد .

۳ ثانیه فاصله با ماشین جلویی را حفظ کنید . از چسباندن به ماشین جلویی اجتناب کنید ، زیرا زمان عکس‌العمل لازم در تمامی شرایط را در این صورت ندارید و ممکن است تصادف کنید . هرچند این کار بی‌ادبانه نیز است و باعث می‌شود تا راننده جلویی شما نیز استرس بگیرد .

به‌عنوان‌مثال : اگر با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی می‌کنید ، شما باید ۹ متر فاصله با ماشین جلویی خود داشته باشید .

چگونه فاصله ۳ ثانیه را در تخمین بزنیم ؟
شیئی ثابت در جاده را نشان کنید ، مانند علائم راهنمایی و رانندگی ، وقتی‌که ماشین جلویی از آن عبور کرد ، شروع به شمارش ثانیه کنید و اگر زودتر از ۳ ثانیه به آن رسیدید ، یعنی فاصله شما با ماشین جلویی کم است .

اگر حالتان خوب نیست ، بگذارید فرد دیگری رانندگی کند . رانندگی باحال نامناسب به هر علتی که باشد مانند : مصرف دارو ، مریضی ، خواب‌آلودگی ، عصبانیت ، استرس و غیره ، برای شما و دیگران خطرناک است . هیچ‌گاه زمانی که حالتی دارید که روی قابلیت رانندگی شما تأثیر می‌گذارد ، رانندگی نکنید .

هیچ‌گاه زمانی که کاملاً هوشیار نیستید رانندگی نکنید .

اگر عصبانی هستید ، قبل از رانندگی خودتان را آرام کنید . رانندگی درزمانی که شما احساساتی یا عصبانی هستید ، می‌تواند باعث شود که تهاجمی رانندگی کنید و شانس تصادف کردن را افزایش دهید . زمانی را برای آرام کردن خود اختصاص دهید یا اینکه تا زمانی که بهتر نشدید رانندگی نکنید .

مقداری تمرین تنفس عمیق یا مدیتیشن بکنید تا سطح استرس خود را کاهش دهید .

قبل از شروع به رانندگی موسیقی آرام بخشی گوش دهید .

نوع موسیقی ای که گوش میدهید میتواند روی رانندگی شما تاثیر بگذارد ، مثلا اگر آهنگ هیجانی بگذارید احتمالا سرعت بیشتری میروید و شاید کار خطرناکی انجام دهید ، اما در صورتکیه آهنگ آرام بخشی گوش دهید سرعت پایین و مطمئن را ترجیح دهید .

اگر در هنگام رانندگی احساس ناراحتی کردید ، کنار زده و استراحت کنید و مغز خود را از عصبانیت خالی کرده و دوباره شروع به رانندگی کنید .

در هنگام رانندگی از خوردن و نوشیدن اجتناب کنید . خوردن و نوشیدن پشت فرمان از بسیاری از جهات روی رانندگی تأثیر منفی دارد .

۱ – استفاده از یک دست برای خوردن و کاهش توانایی کنترل خودرو : به دلیل اینکه یک دست شما درگیر خوردن یا نوشیدن می‌شود ، توانایی شما در کنترل ماشین به‌صورت قابل‌توجهی کاهش پیدا خواهد کرد .

۲ – پرت شدن حواس : انسان درآن‌واحد فقط یک کار را می‌تواند انجام دهد ، بنابراین شما با خوردن چیزی پشت فرمان ، عملاً تمرکز خود بر رانندگی و جاده را کاهش می‌دهید .

۳ – ممکن است خوردنی یا نوشیدنی بریزد یا در گلوی شما بپرد : در این صورت حواس شما یک‌دفعه‌ای پرت شده و ممکن است کار نامناسبی انجام دهید .

همیشه قبل از شروع به حرکت غذا و نوشیدنی خود را بخورید یا کنار زده و بعد از خوردن دوباره شروع به رانندگی کنید .

مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را در مکان مناسبی قرار دهید ، تا در هنگام ترمزگیری ، شتاب گیری و پیچیدن نریزند .

قبل از حرکت آینه‌ها و صندلی را تنظیم کنید . آینه عقب را به‌خوبی تنظیم کنید تا دید خوبی نسبت به پشت ماشین داشته باشید . صندلی را طوری تنظیم کنید که کنترل خوبی روی پدال‌ها و فرمان داشته باشید .

اگر صندلی را خیلی جلو یا عقب تنظیم کنید ، ممکن است باعث شود که دست شما زود خسته شده و حتی نتوانید عکس‌العمل سریعی انجام دهید .

قبل از حرکت همیشه کمربند ایمنی خود را ببندید .

فرمان را روی حالت ساعت ۳ و ۹ بگیرید . گرفتن فرمان با ۲ دست و روی ساعت ۳ و ۹ ، باعث می‌شود که شما بیشترین کنترل را روی رانندگی داشته باشید . در این صورت اگر در مواقعی که ممکن است تصادف کنید ، نیازمند تغییر دادن مسیر باشید به‌سادگی می‌توانید این کار را انجام دهید .

نکته : ۱ دستی رانندگی نکنید . این کار باعث کاهش سرعت عکس العمل نشان دادن شما شده و ممکن است باعث شود که نتوانید به‌موقع از ایجاد تصادف جلوگیری کنید .

در هنگام دنده‌عقب مستقیماً به عقب نگاه کنید . شما باید همیشه جهتی که ماشین حرکت می‌کند را ببینید . بسیاری از افراد در دنده‌عقب ، با استفاده از آینه‌ها عقب را چک می‌کنند که کار اشتباهی است . بنابراین شما برای کاهش احتمال تصادف سر خود را برگردانید و به عقب نگاه کنید .

حواستان باشد که شما با استفاده از آینه‌ها نمی‌توانید نقاط کور ماشین را ببینید ، همچنین ممکن است بچه یا فرد دیگری به‌صورت یکدفعه‌ای از پشت ماشین بدود و شما نتوانید آن را در آینه ببینید .

همیشه بسیار آرام دنده‌عقب بروید ، زیرا اگر ماشین یا فردی بخواهد از پشت ماشین شما رد شود به‌راحتی می‌توانید ماشین را نگه‌دارید .

رانندگی خود را با توجه به آب‌وهوا و شرایط جاده تنظیم کرده و تغییر دهید . اگر در جاده خطرناک یا آب‌وهوای نامساعد رانندگی می‌کنید ، نیازمند این هستید که نوع رانندگی خود را تغییر دهید ، با اینکار شما می‌توانید از تصادف جلوگیری کنید .

در شرایط آب‌وهوایی نامساعد ، فاصله خود را با خودروی جلویی بیشتر از حد معمول در نظر بگیرید ، تا در صورت لزوم به‌راحتی بتوانید ماشین را نگه‌دارید . چراغ‌های ماشین را نیز می‌توانید روشن کنید تا دید بهتری داشته باشید . البته حواستان باشد که در هوای مه‌آلود نباید از نوربالا استفاده کنید .

اگر هوا خیلی بد است و شما مجبور به رانندگی در سرعت‌های بسیار پایین هستید ، فلاشرهای خود را روشن کنید .

اگر احساس کردید که جاده برای رانندگی خیلی خطرناک است ، کنار بزنید و تا زمانی که احساس کردید هوا برای رانندگی مناسب است صبر کنید .

نکته : رانندگی در باران ، مه ، برف و جاده‌های گلی یا در باد شدید ، همگی روی توانایی رانندگی شما تأثیرگذار هستند . بنابراین باید نوع رانندگی خود را با این شرایط آب‌وهوایی وقف دهید .

چشم‌های خود را روی جاده متمرکز کنید و حواس‌پرتی‌ها را کنار بگذارید . در هنگام رانندگی هیچ‌وقت حواستان را به کار دیگری ندهید . اگر نیاز به استفاده از تلفن همراه دارید ، کنار بزنید و کار خود را انجام دهید .

وقتی ماشین در حال حرکت است ، یعنی شما باید ۱۰۰% حواستان را به رانندگی بدهید تا از تصادف کردن جلوگیری کنید .

اگر نیازمند تغییر آهنگ یا موج رادیو هستید ، از سرنشینان دیگر بخواهید تا این کار را برای شما انجام بدهند .

از لاین سرعت فقط در مواقع لازم استفاده کنید . اگر در جاده چند لاینه رانندگی می‌کنید ، لاین وسط و لاین سمت راست برای شما مناسب است تا از تصادفات جلوگیری کنید ، زیرا شما می‌توانید به‌راحتی لاین عوض کنید . از لاین سمت چپ فقط درزمانی استفاده کنید که می‌خواهید خودرویی که خیلی آرام می‌رود را رد کنید ، بعدازآن سعی کنید دوباره به لاین وسط یا راست برگردید .

برای تغییر لاین و پیچیدن راهنما بزنید . بگذارید دیگر رانندگان بدانند که شما چه‌کاری می‌خواهید انجام دهید ، بنابراین با پیش‌بینی حرکت شما می‌توانند حرکت خود را تعیین و تنظیم کنند . زمانی که شما می‌خواهید لاین عوض کنید یا بپیچید ، راهنما زده و با سر خود نقاط کور را چک کنید تا کسی عبور نکند ، سپس حرکت کنید .

در هنگام دور زدن و تغییر لاین حواستان به نقطه کور دیگر رانندگان نیز باشد .

از ماندن در نقاط کور دیگر وسایل نقلیه مخصوصاً ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین ، اجتناب کنید .

عاج و سلامت لاستیک‌های خود را چک کنید . لاستیک‌های پاره یا صاف می‌تواند روی عملکرد خودرو در پیچیدن و ایستادن و .. تأثیر بگذارد . همیشه باد لاستیک را نیز روی حالت ایده آل قرار دهید تا روی عملکرد خودروی شما تأثیر مناسب بگذارد .

نکته : برای تشخیص میزان عاج مناسب خودرو ، خواندن مقاله ” تشخیص لاستیک سالم ” پیشنهاد می‌شود .

بازدیدهای دوره‌ای خودرو را انجام دهید . بازدیدهای دوره‌ای که توسط شرکت‌های سازنده پیشنهاد می‌شود ( عموماً هر ۱۰ هزار کیلومتر یک‌بار ) را انجام دهید تا از سلامت ماشین خود اطمینان حاصل کنید .

حواستان به چراغ‌های پشت آمپر باشد و اگر روشن شدند ، به تعمیرکار رجوع کرده و آن را رفع کنید ، زیرا ماشینی که درست‌کار نکند احتمال تصادف کردنش بیشتر است .

هر ۱۰ هزار کیلومتر یک‌بار جای لاستیک‌های خودرو را عوض کنید تا مطمئن شوید که تراز هستند .

دفترچه خودرو را مطالعه کنید و اگر ندارید آن را دانلود و مطالعه کنید . دانلود کردن دفترچه راهنمای خودرو بسیار ساده است .

چراغ‌ها و راهنماهای خود را چک کنید تا به‌درستی کار کنند . چراغ عقب و جلوی معیوب باعث می‌شود تا شما نتوانید به درستی جلو را مشاهده کرده و دیگر رانندگان نیز نتوانند به‌درستی شمارا ببینند که باعث ایجاد تصادف بیشتری خواهد شد . چراغ‌های ترمز را چک کنید تا سالم باشند ، زیرا در غیر این صورت ماشین پشت‌سری شما نمی‌داند که در چه زمانی شما سرعت خود را کم می‌کنید .

البته باید بدانید که چراغ عقب بسیاری از خودروها خراب بوده و راننده از آن بی‌اطلاع است ، زیرا عقب ماشین توسط خود راننده دیده نمی‌شود . سعی کنید ماهی یک‌بار تمامی چراغ‌های ماشین را چک کنید .

برف‌پاک‌کن‌ها را درزمانی که تأثیرشان کم می‌شود ، عوض کنید . برف‌پاک‌کن قطعه بسیار مهمی در خودرو مخصوصاً در ماه‌های بارانی سال است ، زیرا بدون آن نمی‌شود رانندگی کرد و در صورت معیوب بودن نیز دید شمارا بد کرده و ریسک تصادف را بالا می‌برد .

اگر برف‌پاک‌کن‌های شما خوب شیشه را تمیز نمی‌کنند ، زمان تعویض آنها فرارسیدهاست .

سالی یک‌بار برف‌پاک‌کن‌های خود را عوض کنید .


 

چگونه تصادف نکنيم؟

یادداشت | آموزشی

کد محتوا: ۳۵۰۷

ارسال: یک‌‌شنبه، ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵:۴۲

به روز شده: یک‌‌شنبه، ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵:۴۲

کلید واژه‌‌ها: رانندگی،‌ تصادف، تقاطع، فاصله ۳ ثانیه، سرعت، صندلی، آینه، فرمان، دنده عقب، نقطه کور، فلاشر، جاده، مه، تغییر لاین، عاج لاستیک، چراغ پشت آمپر، راهنما، برف‌پاک‌کن‌

نوع: یادداشت

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: کوروک

پیوند:

بازدید: ۵۱۹

زبان: پارسی

(۱ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی