کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  سه‌‌شنبه، ۴ اردیبهشت‌‌ماه ۱۴۰۳ | Tuesday, April 23, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

اگر لاستیک ترکید چکار کنیم ؟

  ۱۰۰% یکی از بزرگ‌ترین ترس رانندگان در اتوبان‌ها ترکیدن لاستیک است که البته می‌توان با اقداماتی تا حدودی از آن پیشگیری کرد .  

 سه‌‌شنبه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵:۳۸|

ترکیدن لاستیک می‌تواند منجر به از دست دادن کامل کنترل خودرو شود . در ماشین‌های شاسی‌بلند احتمال چپ شدن نیز وجود دارد . ترکیدن لاستیک موقعیت خطرناکی است و ربطی به این ندارد که راننده خوبی باشید یا اینکه مبتدی باشید !!!

خبر خوب این است که با پیشرفت تکنولوژی ، ترکیدن لاستیک کمتر رخ می‌دهد . اما هنوز هم ممکن است این اتفاق بی افتد ، بنابراین بهتر است بدانید که در این مواقع چه‌کاری باید انجام دهید .

میزان سرعت در ترکیدن لاستیک چه نقشی دارد ؟

هرچقدر سرعت پایین‌تر باشد ، با ترکیدن لاستیک کنترل ماشین راحت‌تر بوده و شانس سالم ماندن شما و ماشینتان بیشتر است . ترکیدن لاستیک در سرعت‌های بین ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت خیلی کم‌خطرتر از ترکیدن در سرعت‌های ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر است ، همچنین کنترل ماشین در سرعت‌های پایین بسیار ساده‌تر است .

ترکیدن لاستیک در سرعت‌های بالا می‌تواند بسیار خطرناک باشد و کنترل ماشین را به‌صورت کامل از بین ببرد .

یک‌دفعه‌ای ترمز نگیرید . گفتن این حرف راحت است ، اما مغز و بدن ما عادت کرده است که در مواقع اضطراری ترمز را محکم فشار دهیم .

ترمز شدید درواقع باعث بدتر شدن اوضاع و از بین بردن بیشتر تعادل خودرو می‌شود که نتیجه آن از دست دادن کنترل ماشین است .

ناگهان پای خود را از روی گاز برندارید . این کار را آرام و تدریجی انجام دهید . درواقع حرفه‌ای‌ها پیشنهاد می‌کنند که میزان شتاب را قبل از کاهش تدریجی سرعت مقداری حفظ کنید .

کاهش یک‌دفعه‌ای شتاب که توسط لاستیک ترکیده شده ایجاد می‌شود بسیار زیاد است و ماشین شما به‌هرحال کاهش سرعت سریعی خواهد داشت .

نکته : درصورتی‌که کروز کنترل شما روشن است ، آن را سریعاً خاموش‌کنید .

سعی کنید وسیله نقلیه را صاف نگه‌دارید . پیچیدن و کنار زدن با ماشینی که لاستیک آن ترکیده است خیلی سخت است و تسلط روی ماشین را کاهش می‌دهد .

اگر خودروی شما به سمتی کشیده شد ، شما باید فرمان را مخالف آن جهت بچرخانید تا خودرو صاف شود . این کار خیلی مهم است ، زیرا در غیر این صورت شما ممکن است از جاده خارج‌شده یا به سمت لاین مخالف بروید .

بیش‌ از حد کج شدن ماشین را درست نکنید . کلید رهایی از این وضعیت ، پایدار نگه‌داشتن ماشین است . فرمان دادن تیز می‌تواند باعث از دست دادن کنترل ماشین شود .

حتی درزمانی که سرعت تحت کنترل است و به‌آرامی حرکت می‌کنید تا به پارکینگ برسید ، آرام فرمان دهید .

به خودرو اجازه دهید تا به‌صورت تدریجی متوقف شود . در صورت لازم به‌آرامی ترمز بگیرید ، البته درزمانی که ماشین سرعت کمی دارد فقط باید ترمز بگیرید . راهنما زده و در کنار جاده باستید .

در کنار جاده توقف کنید تا احتمال تصادف در وسط جاده را کم کرده باشید . حواستان باشد که حتماً فلاشرهای خود را روشن کنید .

نکات بسیار مهم

۱ – اگر هر یک از لاستیک‌های جلو بترکد ماشین به سمت چپ و راست کشیده شده و فرمان سنگین‌تر می‌شود . حواستان باشد ماشین به سمت لاستیکی که آسیب‌دیده است می‌رود . اگر ماشین موجدار حرکت می‌کرد یعنی لاستیک عقب ترکیده است . دوباره میگوییم که نباید ترمز کنید ، زیرا می‌تواند منجر به حرکت ماهی شکل ، ماشین شود .

۲ – اگر ماشین شاسی‌بلند دارید ، باید بدانید که چپ کردن این‌گونه ماشین‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد . ماشین‌های شاسی‌بلند بیشتر تمایل به از دست دادن کنترل دارند .

۳ – همیشه ۲ دستی فرمان را بگیرید ، مخصوصاً در مواقع اورژانسی ، زیرا کنترل بسیار بیشتری روی ماشین خواهید داشت.

۴ – حواستان باشد که آرامش خود را حفظ کنید تا کار غیرمعقولی انجام ندهید . با ایجاد اضطراب و ترس باعث می‌شوید که بیش‌ازحد عکس‌العمل نشان دهید و اوضاع را بدتر کنید . در بیشتر مواقع ترکیدن لاستیک با صدای زیادی همراه است ، بنابراین خونسرد باشید .

۵ – وضعیت بد جاده مانند باران و باد شدید وضعیت را بدتر می‌کند . البته احتمال داغ شدن لاستیک در آب‌وهوای بارانی و سرد کمتر است . گرما شدید یکی از علت های ترکیدن لاستیک است .

۶ – باید بدانید که در صورت ترکیدن لاستیک ، کنترل ماشین خیلی سخت است ، زیرا به‌جای ۴ نقطه تماس با زمین شما ۳ نقطه را دارید و نباید هرگونه حرکت شتاب‌زده‌ای مانند ( شتاب گیری ، ترمز کردن و فرمان دادن سریع ) را انجام دهید .

۷ – تکه‌های لاستیکی ترکیده و پاره شده می‌تواند به دیگر قسمت‌های خودرو آسیب وارد کند ، بنابراین بعد از رفع خطر به تعمیرکار جهت چکاپ مراجعه کنید .

هشدارها

۱ – جاده‌های بتنی بیشتر باعث داغ شدن لاستیک‌ها می‌شوند .

۲ – تورم لاستیک‌ها یکی از علت‌های اصلی ترکیدن لاستیک است . بعضی از مطالعات ، تورم لاستیک‌ها را علت بیش از ۷۵% ترکیدن لاستیک می‌دانند . لاستیک متورم بیشتر از حالت عادی گرم می‌شود و می‌تواند باعث ترکیدن لاستیک شود . بنابراین همیشه فشار لاستیک‌ها را قبل از رفتن به اتوبان چک کنید . چک کردن فشار لاستیک باید در حالت سرد بودن لاستیک انجام شود ( ماشین کمتر از ۵ کیلومتر حرکت کرده باشد ) .

۳ – پیشنهاد می‌شود که بعد از هر ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه رانندگی ، استراحت کنید . این کار باعث رفرش شدن خود شما شده و همچنین به لاستیک‌ها ، ترمزها ، کلاچ و دیگر قطعات اجازه می‌دهد تا خنک شوند . بد نیست در طول این استراحت لاستیک‌ها و ماشین را نیز چک کنید .

۴ – اگر لاستیک‌های شما بیشتر از ۵ سال عمر دارد یا ۴۰۰۰۰ کیلومتر کار کرده است ، کارایی پلاستیک آن کم شده است و شما باید آن را تعویض کنید . احتمال ترکیدن لاستیک‌های قدیمی بیشتر از لاستیک‌های نو است .

۵ – هیچ‌چیز مهم‌تر از داشتن لاستیک سالم در رانندگی نیست . شما می‌توانید لاستیک را با بازدید کردن و چک کردن آن برای کم یا زیاد بودن باد ، کندگی ، پارگی ، ریش‌ریش شدن و غیره بررسی کنید و در صورت لزوم اقدام به تعویض آن کنید .

۶ – هر هفته یا هر ۲ هفته یک‌بار فشار باد لاستیک‌ها را چک کنید .

۷ – از لاستیک تیوبلس استفاده کنید . لاستیک‌های قدیمی در شانس بالاتری برای ترکیدن هستند .

۸ – لاستیکی که دیواره آن آسیب‌دیده است را تعویض کنید .

۹ – از لاستیک‌هایی با برند معروف استفاده کنید . لاستیک‌های ارزان یا بی‌نام‌ونشان وارداتی ممکن است تاریخ‌مصرف آن‌ها گذشته باشد و گزینه خوبی برای شما نباشند .

۱۰ – اگر ماشین شما قالپاق خوبی ندارد ، از شر آن‌ها خلاص شوید . بعضی از قالپاق‌ها به دیواره کناری لاستیک برخورد میکنند و به آن آسیب می‌زنند .

۱۱ – حتماً آج لاستیک خود را چک کنید . درصورتی‌که لاستیک شما آجش از بین رفته است آن را تعویض کنید . برای اینکار میتوانید از مقاله ” چه زمانی لاستیک را تعویض کنیم ” کمک بگیرید .

۱۲ – کنترل پایداری الکترونیکی یا همان ESP ، می‌تواند جان شمارا نجات دهد . در دفعه بعد که تصمیم به خرید خودرو گرفتید توجه داشته باشید که خودروی جدید مورد نظر ، این سیستم را داشته باشد . این سیستم باعث پایداری خودرو با به حداقل رساندن لغزش‌ها می‌شود . به‌طورکلی وقتی شما منحرف می‌شوید این سامانه آن را تشخیص داده و با ترمز گرفتن هر چرخ به‌صورت جداگانه انحراف را اصلاح می‌کند .


 

اگر لاستيک ترکيد چکار کنيم ؟

یادداشت | آموزشی

کد محتوا: ۳۵۰۸

ارسال: سه‌‌شنبه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵:۳۸

به روز شده: سه‌‌شنبه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵:۳۸

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، لاستیک، ترکیدن لاستیک، چپ کردن، سرعت، ترمز، گاز دادن، شتاب، کروز کنترل، آج لاستیک

نوع: یادداشت

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: کوروک

پیوند:

بازدید: ۶۴۴

زبان: پارسی

(۱ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی