کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  جمعه، ۳۱ فروردین‌‌ماه ۱۴۰۳ | Friday, April 19, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

ترمز بریدیم چکار کنیم؟

  حتی فکر کردن به ماشین بدون ترمز نیز وحشتناک است ، اما اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید باید خونسردی خود را حفظ کنید تا کنترل ماشین را از دست ندهید.  

 پنج‌‌شنبه، ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶:۲۰|

راه‌های زیادی برای نگه‌داشتن ماشینی که ترمز ندارد وجود دارد و شما فقط باشد آن‌ها را یاد بگیرید و در موقعی که این اتفاق برای شما افتاد آن را انجام دهید .

شما می‌توانید با استفاده از اصطکاک ، جاذبه زمین ، ترمزدستی ، جاده سربالایی و غیره خود را از این وضعیت نجات دهید ، در ادامه مقاله تمامی موارد گفته‌شده توضیح داده خواهد شد.

فلاشر ماشین خود را روشن کنید تا به دیگر رانندگان هشدار دهید . درست است که آن‌ها نمی‌فهمند که مشکل ماشین شما چیست ، اما آن‌ها به ماشین شما دقت می‌کنند و حواسشان به حرکت شما هست و می‌فهمند که مشکلی دارید .

فلاشر عموماً در جلوی داشبورد قرار دارند و رنگ آن قرمز است و با یک نماد مثلث نشان داده می‌شود .

پای خود را از روی گاز بردارید و کروز کنترل را خاموش‌کنید . با برداشتن پا از روی گاز ، ماشین به دلیل اصطکاک و جاذبه شروع به کاهش سرعت خواهد کرد . درست است که با گرفتن کلاچ و ترمز کروز کنترل از کار می‌افتد ، اما حتماً آن را به‌صورت دستی خاموش‌کنید .

دنده را کم کنید . اما چگونه ؟

اگر ماشین شما دنده دستی است ، به‌سادگی کلاچ گرفته و یک‌دنده کم کنید . با این کار مقداری سرعت ماشین کم می‌شود، وقتی‌که سرعت ماشین مقداری کم شد به کم کردن دنده ادامه دهید . اگر از دنده‌اتوماتیک استفاده می‌کنید ، دنده را روی حالت ۲ و سپس ۱ قرار دهید ( در بعضی‌اوقات با نشان L یا LOWER نمایش داده می‌شود ) .

درست است که شما احساس ترس دارید ، اما اگر مانع یا خطری در پیش رو نیست ، بگذارید به‌صورت طبیعی ماشین سرعتش کم شود .

بیشتر دنده‌های اتوماتیک دارای حالت دستی M روی خود هستند . حواستان باشد که باید به‌صورت تدریجی دنده را کم کنید و نباید یک‌دفعه‌ای چند دنده کم کنید .

به سمت کنار جاده بروید . به دنبال مکانی باشید که ماشین را از جاده خارج کنید ( نه به صورت کامل ) تا کمترین آسیب را به دیگران وارد کنید . اگر جاده کنار لاین اول جا داشت ، از همان مکان استفاده کنید یا در لاین اضطراری اتوبان باستید .

چند بار پشت سر هم ترمز را بگیرید ، شاید ترمز دوباره کار کند . درزمانی که ترمز نمی‌گیرد ، معمولاً به‌صورت محدود است ، یعنی امکان دارد با چند بار گرفتن و ول کردن محکم ترمز ، ترمز ماشین دوباره‌ کار کند . چند بار به‌صورت کامل و تا انتها پدال ترمز را فشار داده و ول‌کنید تا شاید ترمز دوباره بگیرد .

نکته : پمپ کردن ( گرفتن و ول کردن ) را به‌صورت سریع انجام دهید تا اصطکاک به وجود بیاید .

در سرعت‌های پایین ترمزدستی را امتحان کنید . اگر باکارهای گفته‌شده هنوز هم نتوانستید باستید ، از ترمزدستی استفاده کنید . البته باید بدانید که استفاده از ترمزدستی دارای شرایط خاصی است که باید آن را رعایت کنید :

۱ – دکمه روی ترمزدستی را نگه‌دارید و به‌آرامی ترمزدستی را بالا بکشید . اگر سریع این کار را بکنید باعث قفل شدن چرخ‌ها می‌شوید که چیز خوبی نیست .

۲ – بهتر است که ابتدا سرعت ماشین را قبل از استفاده از ترمزدستی کم کنید . اگر لاستیک‌های شما در سرعت‌های بالا قفل کند ممکن است ماشین شما لیز بخورد .

۳ – اگر شنیدید یا احساس کردید که لاستیک‌های شما قفل‌شده است ، مقدار کمی ترمزدستی را پایین دهید تا فشار از روی لاستیک‌ها برداشته شود و همان‌جا ترمزدستی را نگه‌دارید .

راه‌های دیگر نگه‌داشتن ماشین بدون ترمز
تمامی شیشه‌های خود را پایین دهید تا مقاومت هوا به توقف ماشین کمک کند . این کار به‌تنهایی باعث توقف ماشین شما نمی‌شود ، اما ممکن است به کم کردن مقدار کمی سرعت به شما کمک کند . همچنین می‌توانید در صورت لزوم برای عابران و دیگر رانندگان داد بزنید که ترمز ندارید .

روی سربالایی بروید . اگر ممکن بود ، به دنبال جاده‌ای که سربالایی است بگردید ، حتی اگر سربالایی آن بسیار کم بود . اگر ترمز نداشته باشید ، شیب ممکن است به‌اندازه‌ای باشد که بتواند باعث متوقف کردن ماشین شما شود .

البته حواستان باشد برای رسیدن به سربالایی نپیچید ، زیرا ممکن است قبل از رسیدن به سربالایی تصادف کنید .

اگر نتوانستید ماشین را نگه‌دارید ، آن را خاموش‌کنید . اگر دیگر روش‌ها کارساز نبود از این روش استفاده کنید ، این کار می‌تواند به موتور شما آسیب برساند و باید حواستان به این قضیه باشد . تا جایی که می‌شود صبر کنید تا سرعتتان پایین بیاید ، سپس این کار را انجام دهید . این کار ممکن است به‌صورت نگهانی باعث منحرف شدن شما شود ، بنابراین سفت فرمان را بچسبید .

نکته : باید بدانید که این کار می‌تواند به موتور آسیب وارد کند ، بنابراین این روش را به‌عنوان آخرین راه استفاده کنید .

هشدار : حواستان باشد که فقط ماشین را خاموش‌کنید  ، یعنی یک مرحله سویچ را بچرخانید . اگر زیاد سویچ را بچرخانید یا دربیاورید ، فرمان شما قفل خواهد شد که فاجعه‌بار خواهد بود .

آخرین راه‌حل ، مالیدن ماشین به کنار جاده

اگر با هیچ‌کدام از روش‌های گفته‌شده نتوانستید خودرو رو نگه‌دارید ، سعی کنید آن را از کنار به چیزی بمالید . به‌عنوان‌مثال آن را به گارد ریل ، یا جدول کنار جاده بمالید .

همچنین می‌توانید رفتن به داخل شن و ماسه یا گل را انتخاب کنید ، البته باید بدانید که این کار را باید به‌صورت مستقیم انجام دهید ، یعنی به‌صورت مستقیم وارد موارد گفته‌شده شوید و از چرخیدن بپرهیزید .

چشمانتان به جاده باشد و به‌ فرمان دادن و کنترل ماشین ادامه دهید . به چیزی که جلوی شماست دقت کنید و از رفتن به جاده پرترافیک ، عابران پیاده و موانع خطرناک اجتناب کنید .

ممکن است به ایستادن خیلی نزدیک باشید ، اما اگر هنوز هم دقت نکنید امکان آسیب دیدن وجود دارد .

نکات مهم

۱ – شما می‌توانید با بازدید و چک آپ کردن ماشین ، از خراب شدن سیستم ترمز خود جلوگیری کنید .

۲ – اگر چراغ‌ترمز یا چراغ ABS ماشین روشن است ، آن را حتماً به تعمیرگاه ببرید .

۳ – ماشین دنده‌اتوماتیک را در حالت حرکت روی حالت پارکینگ نگذارید ، ماشین شما این کار را ساپورت نمی‌کند .

۴ – در اولین زمان ممکن با مراکز موراد اضطراری تماس بگیرید .

۵ – ترمزها در مکان‌های خیس ، مخصوصاً فرورفته در آب ضعیف عمل می‌کنند . درزمانی که وارد آب می‌شوید ، به‌آرامی شتاب بگیرید یا دنده کم کنید . بعد از بیرون آمدن از آب نیز مقداری زمان نیاز دارید تا به قدرت ترمزگیری همیشگی خود برسید .

هشدارها

۱ – بعد از ایستادن خودرو ، سریعاً ماشین را تعمیر کنید و برای دوباره سوارشدن به آن وسوسه نشوید .

۲ – بسیاری از نگرفتن ترمزها به دلیل ، گیر کردن شئی زیر پدال ترمز است ، مثلاً قوطی نوشابه ، آب‌معدنی یا وسایل دیگر . برای جلوگیری از این اتفاق همیشه ماشین خود مخصوصاً قسمت راننده را تمیز نگه‌دارید .

۳ – البته زیرپایی ها نیز می‌توانند باعث گیرکردن پدال ترمز و گاز شوند که باید حواستان به این قضیه باشد .


 

ترمز بريديم چکار کنيم؟

مقاله | آموزشی

کد محتوا: ۳۵۰۹

ارسال: پنج‌‌شنبه، ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶:۲۰

به روز شده: شنبه، ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰:۴۷

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، ترمز، ترمز بریدن، کلاچ، دنده

نوع: مقاله

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: کوروک

پیوند:

بازدید: ۴۰۰

زبان: پارسی

(۱ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی