کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  چهارشنبه، ۵ اردیبهشت‌‌ماه ۱۴۰۳ | Wednesday, April 24, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

آموزش گام به گام کلاچ گرفتن و دنده دادن

  رانندگی با ماشین دنده دستی واقعاً عذاب‌آور است ، از طرفی رانندگی با آن سخت است و طرف دیگر تقریباً هیچ مزایایی نسبت به ماشین دنده اتوماتیک ندارد . البته ارزان بودن ماشین‌های دنده دستی یکی از مزایای آن است .  

 دوشنبه، ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴:۲۴|

کلاچ به تعویض دنده کمک کرده و استفاده از آن نیز آسان است ، فقط در ابتدای کار مقداری کار شما را مشکل می‌کند . بعد از عادت کردن به آن ، به‌راحتی می‌توانید به نرمی دنده را عوض کنید .

آشنایی با کلاچ و دنده
مکان دنده‌ها را حفظ کنید . اگر نمی‌توانید شماره‌ها را روی دست دنده ببینید ، با جا زدن آن‌ها ، دنده‌ها را پیدا کنید . بسیاری از ماشین‌های دنده دستی الگوی H شکلی دارند که با شماره فرد در بالا و شماره‌های زوج در پایین نمایش داده می‌شوند .

در بیشتر ماشین‌ها ، دنده ۱ دقیقاً در بالای دنده ۲ ، دنده ۳ در سمت راست دنده ۱ و بالای دنده ۴ ، و دنده ۵ در سمت راست دنده ۳ و در بالای دنده‌عقب قرار دارد .

حالت خلاص ممکن است با حرف N نمایش داده شود . در این حالت ماشین در هیچ‌کدام از دنده‌ها نیست . دنده‌خلاص دنده نیست بلکه منظور این است که ماشین در هیچ‌کدام از دنده‌های دیگر نیست .

با دست راست دنده را عوض کنید و حواستان کاملاً به دنده باشد . رانندگی با دنده دستی نیازمند این است که شما به‌صورت مدام دنده‌های خودرو را عوض کنید . این کار را باید با دست راست خود انجام دهید .

از تلفن همراه و عوض کردن آهنگ در هنگام رانندگی با ماشین دنده دستی اجتناب کنید . فقط روی دنده و جاده پیش و روی خود تمرکز کنید .

پدال‌ها را به خاطر بسپارید . پای چپ را برای گرفتن پدال کلاچ که سمت چپ قرار دارد استفاده کنید . درزمانی که نیاز به تعویض دنده‌دارید ، پدال کلاچ را کاملاً تا پایین فشار دهید . از گذاشتن پای خود روی کلاچ در حالت استراحت خودداری کنید ، این کار می‌تواند باعث خورده شدن بیشتر دیسک و صفحه و کاهش عمر مفید آن شود . پدال وسط ترمز و پدال سمت راست گاز است .

روشن کردن و شروع به حرکت ماشین
در حالت خلاص و ترمزدستی بالا استارت بزنید . خودروهای دنده دستی فاقد دنده پارک هستند ، بنابراین برای استارت زدن باید آن‌ها را در حالت خلاص قرارداد و ترمزدستی را نیز در حالت کشیده شده ( بالا ) گذاشت .

اگر دستی را نکشیده باشید ، ممکن است ماشین شما شروع به حرکت کردن کند .

بیشتر ماشین‌ها دارای نمایشگری در پشت آمپر هستند که بالا بودن ترمزدستی را نشان می‌دهد .

با پای چپ خود کلاچ را بگیرید ( تا ته به پایین فشار دهید ) . درزمانی که آماده استارت زدن ماشین هستید ، پای خود را روی کلاچ گذاشته و تا انتها آن را فشار دهید .

فقط از پای چپ برای کلاچ و از پای راست برای گاز دادن و ترمز گرفتن استفاده کنید .

سویچ را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و استارت بزنید . بعد از استارت زدن دنده ۱ را جا بزنید ، حواستان باشد که در هنگام جا زدن دنده کلاچ کاملاً پایین باشد .

در ماشین‌های ۵ دنده ، دنده اول در سمت چپ و بالا قرار دارد . اگر در مکان دنده ۱ شک دارید ، روی دست دنده را نگاه کنید .

دستی را بخوابانید و پدال ترمز را فشار دهید . پشت آمپر را نگاه کنید و مطمئن شوید که چراغ ترمزدستی خاموش است . بعد از پایین آوردن ترمزدستی ممکن است ماشین شما مقداری تکان بخورد .

دور موتور ماشین را روی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ ببرید . به نشان‌دهنده دور موتور نگاه کنید ، شما برای اینکه بتوانید بدون اینکه ماشین خاموش شود آن را حرکت دهید ، باید دور موتور را در بازه گفته قرار دهید .

اگر دور موتور پایین‌تر باشد ، ممکن است که ماشین را خاموش‌کنید .

درزمانی که کلاچ را بالا می‌آورید و به نقطه‌ای می‌رسید که احساس می‌کنید ماشین درگیر می‌شود ، به آن نقطه ، نقطه اصطکاک می‌گویند .

به‌آرامی کلاچ  را بالا بی آورید . پای خود را به‌آرامی از روی پدال کلاچ بردارید تا ماشین شروع به حرکت کردن کند . مقداری پدال گاز را فشار دهید تا ماشین شتاب بگیرد . در صورتیکه احساس کردید ماشین در حال خاموش شدن است ، دوباره کلاچ را فشار دهید و دوباره امتحان کنید .

اگر در اینکار نا موفق بودید ، با ترمز دستی بالا اقدام کنید . با اینکار میتوانید از همان ابتدا پای خود را روی پدال گاز بگذارید و در زمان حرکت کردن ترمز دستی را بخوابانید .

تا زمانی که نقطه اصطکاک را حس کنید ، کلاچ را آرام بالا بی آورید . تا جاییکه درگیر شدن موتور به گیربکس را حس کنید ، کلاچ را آرام بالا بی آورید . این نقطه جایی است که دنده به موتور متصل می‌شود .

همچنین می‌توانید با استفاده از دور موتور نیز نقطه اصطکاک را تشخیص دهید ، در نقطه اصطکاک دور موتور شما کاهش پیدا خواهد کرد .

افزایش دنده
در زمانی که دور موتور به ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ رسید ، اقدام به تعویض دنده کنید . نشان‌دهنده دور موتور را ببینید که واحد آن نیز RPM یعنی دور بر دقیقه است . مهم نیست در کدام دنده هستید ، درزمانی که دور موتور در رنج ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ بود دنده را عوض کنید .

از تعویض دنده در دورهای بالاتر و پایین‌تر خودداری کنید ، زیرا می‌تواند باعث لرزیدن یا خاموش شدن ماشین شود .

البته تعویض دنده با دور موتور بستگی خیلی زیادی به نوع ماشین دارد و دور موتور گفته‌شده حالت عمومی دارد .

پای خود را از روی گاز بردارید و کلاچ را با پای چپ بگیرید . درزمانی که می‌خواهید دنده را عوض کنید ، باید پدال گاز را کاملاً رها کرده باشید . کلاچ را تا انتها فشار دهید تا بتوانید به‌راحتی دنده را افزایش دهید .

دنده بعدی را جا بزنید . با دست دنده ، دنده را ۱ عدد به بالا ببرید ، یعنی اگر دنده ۱ هستید به دنده ۲ بروید و غیره . هیچ دنده‌ای را رد نکنید ، زیرا می‌تواند باعث لرزش یا خاموش شدن ماشین شما شود .

برای دیدن دنده‌های مختلف می‌توانید از عددهای روی دست دنده کمک بگیرید .

تا زمانی که نقطه اصطکاک را حس کنید ، کلاچ را آرام بالا بی آورید . تا جاییکه درگیر شدن موتور به گیربکس را حس کنید ، کلاچ را آرام بالا بی آورید . این نقطه جایی است که دنده جدید به موتور متصل می‌شود .

همچنین می‌توانید با استفاده از دور موتور نیز نقطه اصطکاک را تشخیص دهید ، در نقطه اصطکاک دور موتور شما کاهش پیدا خواهد کرد .

در زمانی که کلاچ را بالا می‌آورید ، هم‌زمان پدال گاز را فشار دهید . تصور کنید که هر یک از پاهای شما روی الاکلنگ است . هم‌زمان با بالا آوردن ادامه کلاچ ( بعد از نقطه اصطکاک ) ، به همان اندازه و سرعت پدال گاز را فشار دهید .

اگر پای خود را خیلی سریع روی پدال گاز فشار دهید ، ممکن است ماشین مقداری بلرزد و تغییر دنده نرمی نداشته باشید.

کاهش دنده
پای خود را از روی پدال گاز بردارید . با برداشتن پای خود از روی گاز ، ماشین دیگر شتاب نمی‌گیرد . این کار باعث کاهش دور موتور ماشین شما می‌شود ، بنابراین راحت‌تر می‌توان دنده را کم کرد .

کلاچ را تا آخر فشار دهید . با پای چپ خود کلاچ را تا انتها فشار دهید . اگر کلاچ را کاملاً نگیرید ، تغییر دنده میسر نخواهد بود .

دنده را یک عدد کاهش دهید . در هر دنده‌ای که هستید ، یک عدد آن را کم کنید . اگر در دنده ۱ هستید ، دنده را خلاص کنید . در هنگامی‌که دنده را خلاص می‌کنید نیازی به آرام رها کردن کلاچ نیست .

به‌آرامی پای خود را از روی کلاچ بالا بی آورید و در همان زمان پدال گاز را فشار دهید . بعد از تغییر دنده شما باید کلاچ را آهسته بالا بی آورید . دز زمانی که احساس کردید که کلاچ درگیر شد ، به‌آرامی پدال گاز را فشار دهید تا کاهش دنده نرمی داشته باشید .

بازهم میگوییم برای پیدا کردن نقطه اصطکاک ، می‌توانید از دور موتور استفاده کنید . درزمانی که دور موتور مقداری افت پیدا می‌کند ، آن نقطه ، نقطه اصطکاک است .

در هنگام پارک ، دنده را خلاص کرده و دستی را بکشید . در هنگام پارک کردن حتماً دنده را خلاص کنید ، زیرا با رها کردن کلاچ ماشین خاموش شده یا حرکت می‌کند . ترمزدستی را نیز بکشید ، زیرا بدون آن ماشین به‌خودی‌خود مقداری حرکت خواهد کرد .

اگر در حالتی که ماشین در دنده است آن را خاموش‌کنید ، در هنگام استارت زدن در دفعه بعد ، ماشین مقداری به جلو می‌پرد ، البته اگر آن را قبل از استارت زدن خلاص نکنید .

دنده‌عقب
پدال ترمز را با پای چپ فشار داده و دستی را بخوابانید . پای خود را محکم روی ترمز بگیرید و دستی را بخوابید . این کار از حرکت کردن بی‌مورد ماشین جلوگیری خواهد کرد .

کلاچ را با پای چپ گرفته و دنده‌عقب را جا بزنید . کلاچ را تا آخر بگیرید . درزمانی که کلاچ را گرفتید ، دنده را از روی خلاص به دنده‌عقب ببرید . همچنان پای خود را روی پدال ترمز نیز نگه‌دارید .

از روی دست دنده می‌توانید جای دنده عقب که با حرف R نمایش داده می‌شود را پیدا کنید .

دور موتور را روی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ ببرید . درحالی‌که همچنان پای خود را روی کلاچ نگه‌داشته‌اید ، پای راست خود را از روی ترمز برداشته و گاز بدهید تا به دور موتور گفته‌شده برسید .

کلاچ را آرام بالا بی آورید تا ماشین شروع به حرکت کردن کند . با برداشتن آهسته فشار از روی کلاچ ، شما شاهد عقب رفتن ماشین خواهید بود .

وقتی‌که به‌اندازه کافی عقب رفتید ، دوباره کلاچ را بگیرید و ترمز را فشار دهید تا ماشین به ایستد .

نکات مهم

۱ – در خیابان خلوت اقدام به تمرین دنده دادن بکنید .

۲ – با یک راننده باتجربه به تمرین رانندگی و دنده دادن بروید .

۳ – در موقع دنده دادن دنده‌ای را جا نگذارید ، یعنی از دنده ۱ به ۳ نروید یا برعکس . این کار باعث تکان شدید ماشین یا خاموش شدن آن می‌شود .


 

آموزش گام به گام کلاچ گرفتن و دنده دادن

یادداشت | آموزشی

کد محتوا: ۳۵۱۳

ارسال: دوشنبه، ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴:۲۴

به روز شده: دوشنبه، ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴:۲۴

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، کلاچ، دنده، تعویض دنده، خلاص، دنده دستی، پدال، ترمز دستی، استارت، دور موتور، گیربکس

نوع: یادداشت

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: کوروک

پیوند:

بازدید: ۹۴۴

زبان: پارسی

(۲ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی