کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  جمعه، ۱۰ فروردین‌‌ماه ۱۴۰۳ | Friday, March 29, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

آموزش کامل رانندگی در شب

  رانندگی در شب به دلیل واضح نبودن جاده ، عابران پیاده ، حیوانات و دیگر اجسام ، سخت‌تر رانندگی در روز است . باوجوداینکه اکثر رانندگی‌ها در طول روز انجام می‌شود ، حدود ۴۰-۵ درصد از حوادث رانندگی در شب اتفاق می‌افتد .  

 چهارشنبه، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷:۱۶|

خوشبختانه دلیلی برای ناایمن بودن رانندگی در شب وجود ندارد ، شما با رعایت اقدامات پیشگیرانه ، رانندگی ایمن در شب، تقویت دید ماشین در شب و نکات دیگر که گفته خواهد شد ، می‌توانید رانندگی در شب ایمنی داشته باشید.

تمرین رانندگی ایمن
در زمانی که شک دارید ، چراغ‌ها را روشن کنید . در زمان تاریک شدن هوا و روشن شدن چراغ‌های شهر ، معمولاً ۲ ساعت به‌طوری است که شما می‌توانید چراغ‌های خود را روشن کنید یا خیر . بهتر است درزمانی که متوجه تاریک شدن هوا شدید ، چراغ‌های خود را روشن کنید ، حتی اگر به آن احتیاجی ندارید .

درست است که شما به آن احتیاجی ندارید ، اما باعث می‌شود که دیگر رانندگان شما را بهتر ببینند مخصوصاً اگر خورشید در حال غروب پشت سر شما باشد .

آرام برانید . به‌صورت عمومی باید گفت که سرعت رانندگی در شب باید کمتر از رانندگی در روز باشد ، زیرا دید در شب بسیار کمتر از روز است و زمان بیشتری طول می‌کشد تا شما ببینید و نسبت به عابران پیاده و دیگر موانع عکس‌العمل نشان دهید . با توجه به اینکه شما نمی‌توانید خطرات را کنترل کنید ، باید رانندگی خود را کنترل کنید .

هوشمندانه‌ترین کار در شب آهسته رانندگی کردن است تا زمان موردنیاز برای عکس‌العمل نشان دادن برای مشکلات احتمالی را برای خود فراهم کنید .

حواستان باشد که سرعت مجاز در جاده به معنای ایمن بودن آن سرعت نیست . از آرام رانندگی کردن نترسید ، مخصوصاً اگر در سربالایی و سرپایینی رانندگی می‌کنید یا دید شما کم است . درصورت نیاز ، به دیگر رانندگان راه دهید تا شما را رد کنند .

حواستان به رانندگان خسته باشد . ازلحاظ آماری رانندگان مست و خیلی خسته در شب بیشتر از روز تردد می‌کنند ، که این می‌تواند عواقب مرگباری به همراه داشته باشد .

حواستان به رانندگانی که بد رانندگی می‌کنند نیز باشد . آن‌ها هیچ قانونی را رعایت نکرده و می‌توانند باعث آسیب زدن به شما شوند .

مرتباً استراحت کنید تا با خستگی مبارزه کنید . درست است که شما باید مراقبت دیگر رانندگان خواب‌آلود باشید ، اما باید حواستان باشد که خودتان نیز دچار خواب‌آلودگی نشوید . خستگی زیاد در جاده می‌تواند به‌اندازه مست بودن خطرناک باشد و عکس‌العمل شمارا کند ، کند .

برای غلبه بر خستگی در فواصل مشخص باستید و مقداری ورزش کنید . غذا یا نوشیدنی کافئین دار بخورید و یا قبل از دوباره نشستن پشت فرمان دوباره تمرکز کنید .

اگر خیلی خسته هستید ، درجایی مطمئن باستید و مقداری بخوابید . دیر رسیدن بهتر از تصادف کردن و یک‌عمر پشیمانی است .

مراقب حیوانات به خصوص در جاده‌های روستایی باشید . عبور حیوانات از خیابان مخصوصاً در شب‌ها می‌تواند خطرناک باشد . دیدن حیوانات در جاده‌های کم‌نور با سرعت‌بالا بسیار سخت است و تصادف با حیوانات می‌تواند آسیب‌های شدیدی به ماشین ، راننده و حیوان وارد کند .

اگر به‌صورت ناگهانی حیوانی در جلوی خود دیدید ، حرکت هوشمندانه این است که از مسیر خود منحرف نشوید . با توجه به آمار ، منحرف شدن در تصادفات مربوط به آهو باعث جراحت بیشتری شده و مرگبارتر بوده‌اند . به‌جای منحرف شدن ، تا جایی که می‌توانید سرعت خود را کاهش دهید و بگذارید ماشین به حیوان بخورد !!! درست است که به نظر مقداری سنگدلانه می‌آید ، ولی در حال حاضر بهتر کار همین است.

یک ترفند عالی برای تشخیص حیوانات ، نگاه کردن به انعکاس نور چشمان آن‌ها است . چشمان حیوانات معمولاً نور را منعکس می‌کنند و درزمانیکه بدن آن‌ها مشخص نیست ، با استفاده از چشم ، بهتر تشخیص داده می‌شوند . اگر نقاط نورانی در تاریکی دیدید ، سرعت خود را کاهش دهید .

چشمان خود را حرکت دهید . خیره شدن می‌تواند یک مشکل بزرگ برای رانندگی در شب باشد ، بنابراین سعی کنید چشمان خود مدام حرکت دهید . خیره شدن به خطوط ( لاین ) خیابان می‌تواند باعث هیپنوتیزم و کاهش هوشیاری شما شود . سعی کنید آینه‌ها را چک کنید ، اطراف را ببینید و خود را از خیره شدن نجات دهید .

تمام اقدامات احتیاطی را مانند روز انجام دهید . ممکن است واضح باشد ، اما گفتن آن خالی از لطف نیست ، زیرا ممکن است در شب به دلیل طولانی بدون یا خلوت بودن مسیر به نظرتان بعضی از آن‌ها مشکل‌ساز نباشد .

کمربند ایمنی را ببندید ، آینه‌ها و صندلی را تنظیم کنید و تلفن همراه خود را دور از خود نگه‌دارید تا باعث ایجاد حواس‌پرتی در شما نشود .

چراغ‌ها ، آینه‌ها و برف‌پاک‌کن‌ها در بهترین حالت قرار داشته باشند . چراغ‌های شما مهم‌ترین چیز در رانندگی شبانه هستند . اگر آن‌ها به‌درستی کار نکنند ، باعث افزایش ریسک ایجاد تصادف خواهند شد . چراغ‌های خود را هرچند هفته یک‌بار تمیز کنید ، این کار باعث نگه‌داشتن روشنایی و وضوح در بهترین حالت می‌شود .

درصورتی‌که چراغ شما سوخت ، در روز اقدام به تعویض آن کنید تا در شب به مشکل برنخورید . نداشتن روشنایی درست خلاف قانون است و ممکن است جریمه شوید .

همچنین برای ایجاد دید حداکثری ، برف‌پاک‌کن‌ها ، شیشه‌ها و آینه‌ها را تمیز کنید . با دست آن‌ها را تمیز نکنید ، زیرا چربی طبیعی پوست می‌تواند باعث بدتر شدن اوضاع شود . با روزنامه با دستمال مایکروفایبر این کار را انجام دهید .

در مکان‌های خیلی کم‌نور ، از نوربالا استفاده کنید . استفاده از نوربالا می‌تواند ایمنی رانندگی در شب را به‌طور قابل‌توجهی بهبود ببخشد ، البته اگر به‌درستی استفاده شود !! از نوربالا باید در مکان‌های خیلی تاریک و درزمانی که ماشین‌ها در جاده خیلی کم هستند استفاده شود . البته فقط درزمانی که به آن‌ها احتیاج دارید آن‌ها را روشن کنید ، بعدازآن نوربالا را خاموش‌کنید .

درزمانی که پشت ماشین دیگری هستید یا ماشینی در حال عبور از روبه‌روی شماست حتماً نوربالای خود را خاموش‌کنید . در این شرایط ، نوربالای شما باعث اذیت کردن رانندگان دیگر و سخت کردن رانندگی برای آن‌ها می‌شود .

اگر در حال دور زدن یا در حال پیمودن سربالایی و سرپایینی هستید ، و نور چراغ ماشین دیگری را دیدید ، نوربالای خود را خاموش‌کنید ، زیرا ممکن است باعث شوید تا نور در چشم راننده دیگر ماشین افتاده و در لحظه‌ای کور شده و هیچ‌چیزی نبیند .

نور ماشین را تنظیم کنید . گاهی اوقات زاویه چراغ‌های ماشین کم است و زمینی را روشن می‌کند که به رانندگی شما کمکی نخواهد کرد یا اینکه زاویه آن‌ها به‌درستی متقارن نیستند . درصورتی‌که چراغ ماشین به درست تنظیم نشود ، پرنورترین چراغ دنیا هم به شما کمکی نخواهد کرد ، زیرا زاویه نور باید درست باشد و تا جایی که می‌شود جلوی شمارا روشن کند .

اگر دیدتان در شب سخت است ، چراغ‌های خود را تنظیم کنید . به باتری‌سازی مراجعه کنید تا برایتان این کار را انجام دهید ، این کار سریع و ارزان است .

البته ممکن است بتوانید چراغ‌های ماشین را خودتان نیز تنظیم کنید ، که به مدل ماشین شما بستگی دارد و باید به دفترچه راهنمای ماشین خود مراجعه کنید .

مشکل نوربالای دیگران را با خیره شدن روی جاده طرف خود ، رفع کنید . متأسفانه در بعضی از اوقات رانندگان دیگر فراموش می‌کنند که نوربالای خود را خاموش کنند که این مورد می‌تواند مشکلاتی را برای دیگران به همراه داشته باشد . مثلاً اگر به آن خیره شوید می‌تواند برای شما کوری موقتی را به همراه داشته باشد که خطرناک است .

در این مواقع سعی کنید که لاین سمت راست خود را نگاه کنید ( یعنی به کف خیابان جلوی خود ) . این کار باعث می‌شود که نوربالای ماشین روبه‌رو شمارا اذیت نکند .

اگر ماشین عقبی نوربالای خود را روشن کرده بود ، آینه وسط خود را طوری تنظیم کنید که نور به چشمان شما نخورد . همچنین می‌توانید آینه را طوری تنظیم کنید که نور به خود راننده عقبی برخورد کند و به او گوشزد کند که نور بالایش روشن است .

اگر مه شکن ندارید ، حتماً نصب کنید . اگر زیاد در شب رانندگی می‌کنید یا در هوای پر مه قرار دارید ، می‌توانید از چراغ‌های مه شکن استفاده کنید . با استفاده از مه شکن شما دید بهتری نسبت به جاده در هوای مه یا در شب خواهید داشت . مه شکن‌ها انواع مختلفی دارند که با مشورت کردن با دیگران و تحقیق کردن می‌توانید بهترین آن را خریداری و نصب کنید .

از نوربالا در مه استفاده نکنید ، زیرا ذرات آب نور را روی شما بازتاب می‌دهند و می‌توانند وضعیت دید شمارا بدتر کنند .

اگر عینک می‌زنید ، از پوشش آنتی رفلکس استفاده کنید . نور چراغ ماشین ( مخصوصاً نوربالا ) می‌تواند برای رانندگان دارای عینک مزاحمت ایجاد کند . عینک می‌تواند باعث انعکاس نور به‌طوری شود که روشنایی زننده‌ای را برای چشمان شما ایجاد کند .

برای جلوگیری از این امر ، از عینکی استفاده کنید که دارای پوشش ضد انعکاس نور باشد ، تا بتوانید این مشکل را به حداقل برسانید .

اگر عینکی مخصوص رانندگی خریداری کرده‌اید ، آن را در ماشین بگذارید تا همیشه در هنگام رانندگی در دسترس باشد .

با صحبت کردن با دیگران خود را بیدار نگه‌دارید . بعدازاینکه اصول رانندگی در شب را یاد گرفتید ، رانندگی در شب می‌تواند سرگرم‌کننده و آرامش‌بخش باشد . صحبت کردن با دیگر افراد داخل ماشین می‌تواند باعث دور کردن خستگی از راننده شده و به شما کمک کند تا بیدار بمانید .

البته حواستان باشد که مکالمه معمولی و کمی داشته باشید تا حواستان از به جاده و رانندگی باشد .

آهنگ گوش کنید . رانندگی در شب می‌تواند زمانی عالی برای گوش دادن به موسیقی موردعلاقه‌تان باشد . به دلیل سکوت و آرام بودن شب گوش دادن به موسیقی می‌تواند باعث شود که به تمام ریزه‌کاری‌های آهنگ گوش دهید که بسیار لذت‌بخش است .

از آرامش لذت ببرید . رانندگی در شب می‌تواند تجربه خارق‌العاده باشد که مانند هیچ رانندگی دیگری نیست . با آرامش محیط ، صدای پیوسته موتور ، تاریکی اطراف ، رانندگی به‌گونه‌ای می‌شود که انگاری در فضا در حال رانندگی هستید .

رانندگی در شب برای بسیاری از افراد اسرارآمیز ، لذت‌بخش و حتی هیجان‌انگیز است ، حتی بعضی از افراد به آن اعتیاد پیداکرده‌اند .

درست است که باید از رانندگی در شب لذت برد ، اما حواستان باشد که حواس شما باید کاملاً به جاده و رانندگی باشد تا از خطرها به دور بمانید .

نکات مهم

۱ – برای کاهش انعکاس نور در شب ، آینه وسط را روی حالت شب قرار دهید .

۲ – به‌صورت دوره‌ای چراغ‌های ماشین خود را چک کنید ، مخصوصاً در زمستان ، زیرا در زمستان شب‌ها بلندتر است و معنای آن رانندگی بیشتر در تاریکی هوا است .

۳ – درست است که تمامی حواس‌پرتی‌ها را باید از خود دور کنید ، اما نباید فقط روی جاده تمرکز کنید . تمرکز کردن روی جاده می‌تواند باعث هیپنوتیزم کردن شما شده و حتی ممکن است برای لحظه‌ای ازنظر ذهنی خالی شوید . چشمان خود را در طول رانندگی در شب حرکت دهید و به ماشین‌های اطراف و دیگر چیزها نگاهی بی‌اندازید .

هشدارها

۱ – حتماً کمربند ایمنی را ببندید و دیگران را نیز تشویق کنید تا کمربند خود را ببندند .

۲ – به هر دلیلی اگر حالتان خوب نیست ، رانندگی نکنید !!!

۳ – از عینک‌های دودی زرد و نارنجی ( عینک شب ) می‌توانید استفاده کنید . این عینک‌ها می‌توانند دید شب شما را بهتر کنند . زدن این عینک‌ها در شب می‌تواند باعث روشن‌تر شدن اجسام دیگر شوند .

۴ – همیشه در شب گواهینامه همراه خود داشته باشید ، زیرا در شب پلیس‌ها حساس‌تر هستند .

۵ – هیچ‌گاه درزمانی که خسته هستید رانندگی نکنید !!! این کار بسیار خطرناک است و حتی در بعضی از کشورها جرم نیز محسوب می‌شود


 

آموزش کامل رانندگي در شب

یادداشت | آموزشی

کد محتوا: ۳۵۱۴

ارسال: چهارشنبه، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷:۱۶

به روز شده: چهارشنبه، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷:۱۶

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، رانندگی در شب

نوع: یادداشت

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: کوروک

پیوند:

بازدید: ۶۴۰

زبان: پارسی

(۱ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی